Najważniejszą i niezaprzeczalną zaletą Nordic Walkingu jest globalny ruch angażujący wiele mięśni i stawów ciała w trakcie marszu.

Oceń to:
| Liczba ocen: 4 Średnia: 4.8

O Nordic Walkingu (NW) pisze i słyszy się coraz więcej. Z roku na rok na ścieżkach rekreacyjnych spotykamy więcej osób maszerujących z kijkami. 

My również pisaliśmy o nim już sporo. Odpowiedzieliśmy na pytania dlaczego warto wybrać tę formę ruchu, dla kogo jest ona dobra, jak zacząć swoją przygodę z kijkami itd.

Zainteresowanych poprzednimi wpisami odsyłamy tutaj:

1. Nordic Walking, czyli chód nordycki to nic innego jak marsz po zdrowie!

2. Nordic Walking | Czym kierować się przy wyborze kijków?

Skąd bierze się rosnąca popularność tej formy aktywności?


Nordic Walking jest stosunkowo młodą formą aktywności w stosunku do bardzo popularnych: marszu, biegania, jazdy na rowerze, jednakże śmiało mogę pokusić się o stwierdzenie, że stanowi dla wymienionych form ruchu doskonałą alternatywę, może nawet konkurencję.

Najważniejszą i niezaprzeczalną zaletą jest globalny ruch angażujący wiele mięśni i stawów ciała w trakcie marszu Nordic Walking. Zastosowanie tak prostego przyboru jakimi są kije sprawia, iż w trakcie marszu intensywnie angażujemy nie tylko nogi i biodra, ale i ramiona, barki, kark, plecy, brzuch i klatkę piersiową.

W technice NW uruchamiamy wszystkie stawy i mięśnie naszego ciała. Ruch dynamiczny, naprzemienny aktywizuje przeciążone statyczną pracą mięśnie karku i ramion oraz odcinka lędźwiowego. Wzmacniamy, tak osłabione siedzącą pracą, mięśnie okolic łopatek, brzucha, pośladków, nóg i ramion (w szczególności wspaniale ćwiczone są mięśnie trójgłowe ramienia- potocznie zwane nietoperzami). Rozciągamy przykurczone mięśnie klatki piersiowej i mięśnie zginające nas w stawach biodrowych, będące często w przykurczu, który powoduje pozycja siedząca.

Regularnie maszerując z kijkami, łagodnie i skutecznie, krok po kroku, przywracamy prawidłową sylwetkę i nawyki ruchowe.

Aktywizacja naszego ciała odbywa się w nader pożądanych warunkach – wsparcie na kiju przy każdym z wykonywanych kroków powoduje doskonałą amortyzację uderzenia stopy piętą o podłoże, płynne jej przetoczenie się przez śródstopie i dynamiczne wybicie z palców. Zmniejsza to też obciążenie więzadeł stawów stopy – to dobra wiadomość dla osób z płaskostopiem.  Zmniejsza również amplitudę wstrząsów naszego ciała, których doświadczamy przy każdym kroku, minimalizujemy w ten sposób przeciążenie stawów nóg i kręgosłupa.

Wsparcie na kijach stanowi doskonałe odciążenie dla stawów – rzecz szczególnie ważna dla osób z nadwagą, intensywnie trenujących oraz z dysfunkcjami stawów.

Stopniowo narastający ruch w odciążeniu poprawia funkcjonowanie ścięgien mięśni naszych nóg. Tak prowadzony ruch zapobiega przeciążeniu w obrębie ścięgien i torebek ścięgnistych, mniejsza ryzyko zapalenia ścięgna i jego uszkodzenia. Dlatego też Nordic Walking stanowi doskonałą formę rozgrzewki dla biegaczy, aby ochronić i przygotować do dużych obciążeń, jakim niewątpliwie ulega podczas biegu ścięgno Achillesa.

Dynamiczny ruch w obrębie ramion barków i tułowia ma ogromny wpływ na aktywizację klatki piersiowej i płuc!

Przywrócenie prawidłowych napięć mięśni klatki piersiowej (wzmocnienie mięśni okolicy łopatek i rozluźnienie mięśni klatki piersiowej oraz karku) zmniejsza opory wdechowe i zwiększa powierzchnię oddechową. Łatwiej nam się oddycha, dochodzi do wymiany większej ilości powietrza w jednym oddechu! Jednym słowem poprawiamy naszą wydolność oddechową!

Aktywizacja tak wielu grup mięśniowych jednocześnie stanowi nie lada wyzwanie dla naszego serca. Jednakże naprzemiennie napinające i rozluźniające się mięśnie naszego ciała działają jak dodatkowe wspomaganie naszego serca. Każdy dynamicznie działający mięsień w trakcie skurczu i rozkurczu powoduje przesunięcie się krwi w obrębie naczyń krwionośnych.

Dostarczanie impulsów nerwowych powstających w trakcie ruchu naprzemiennego prowadzi do integracji półkul mózgowych. Świadome angażowanie lewej i prawej strony naszego ciała, jakie towarzyszą technice chodu Nordic Walking, rozwijają komunikację pomiędzy obiema półkulami a stronami ciała prowadząc do poprawy przepływu informacji oraz rozwoju nowych połączeń nerwowych. Rozwijamy obszary kinetyczne, wzrokowe i dotykowe mózgu, co w konsekwencji prowadzi to do poprawy koordynacji, równowagi, kojarzenia.

Uniwersalność Nordic Walkingu …

W zależności od potrzeb NW może być wykorzystany jako forma rehabilitacji, rekreacji, treningu wydolnościowego, wytrzymałościowego, szybkościowego, dynamicznego treningu oporowego wyselekcjonowanych partii ciała oraz forma fitness wspaniale wspomagająca proces odchudzania. Z kijami możemy spacerować, maszerować, ścigać się, biegać a nawet skakać. Stanowią doskonały przybór wykorzystywany w trakcie rozgrzewki i w stretchingu po treningu.

Uprawiając wspomniane wcześniej dyscypliny (marsz , bieg , jazda na rowerze) nie uzyskamy tak wielu korzyści jak w Nordic Walkingu. Bieg czy marsz angażują w dużej mierze dolne partie ciała, co prawda górna część ciała jest częściowo uruchamiana jednakże nie tak intensywnie jak w Nordic Walkingu, gdzie dodatkowo przywracamy prawidłowy stereotyp napięć mięśni zaburzony statyczną siedzącą pozycją ciała.

Jazda na rowerze zapewnia nam co prawda ruch nóg i bioder w warunkach odciążenia, jednakże doprowadza do przeciążenia odcinka szyjnego i lędźwiowego kręgosłupa. Długotrwałe, izometryczne napięcia mięśni obciążenia stawów dłoni, przedramion, ramion i karku prowadzą do znacznego ich przemęczenia i nadwyrężenia.

Oczywiście nie namawiam tutaj aby biegacze przestali biegać a rowerzyści porzucili ukochane dwa kółka, zachęcam jedynie abyście spróbowali Nordic Walkingu, poczuli jak wiele ma do zaoferowania i włączyli go w swój plan aktywności.

Nordic Walking

Na zdrowie! Cdn…

Oceń to:
| Liczba ocen: 4 Średnia: 4.8

Brak komentarzy

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Gabriela Helak

Gabriela Helak

Witam! Jestem magistrem fizjoterapii, terapeutą manualnym i instruktorem Nordic Walking. Przez lata zdobywałam wiedzę i doświadczenie pracując w placówkach służby zdrowia. Od kilku lat prowadzę firmę prozdrowotną zajmującą się profilaktyką i leczeniem schorzeń narządu ruchu. Moją zasadą jest: WIEDZA TO KLUCZ DO ZDROWIA - do dziś mogłam się dzielić swoją wiedzą na wykładach, prowadzonych zajęciach, od dziś mogę przekazać ją również Państwu za pomocą RADIOKLINIKA. Pozdrawiam Gabriela Helak.