Coraz więcej doniesień ze świata nauki wskazuje, że za rozwojem wielu chorób stoi deregulacja naszego zegara biologicznego oraz niewłaściwa dieta. Niedbale prowadzone życie staje się przyczyną pogorszenia nastroju, depresji, a w dłuższej perspektywie chorób neurodegeneracyjnych. Na szczęście naukowcy mają na to receptę. Wystarczy wdrożyć specjalnie zaprojektowaną w tym celu dietę – nie bez kozery nazywaną dietą MIND.

Wraz z wiekiem upośledzeniu ulegają procesy poznawcze takie jak orientacja w czasie i przestrzeni, koncentracja, czytanie, pisanie, liczenie oraz zapamiętywanie. Prowadzi ono do otępienia, które nieleczone zaburza funkcjonowanie emocjonalne oraz obniża znacznie jakość życia. Jedną z przyczyn postępowania zmian otępiennych jest choroba Alzheimera, która obecnie dotyka coraz większy odsetek ludzi w wieku 65+.

Na poziomie biochemicznym u podstaw choroby Alzheimera leży odkładanie się w synapsach kory i substancji szarej podkorowej nadmiernej ilości białka – beta-amyloidu oraz białka tau. Powstające tam “blaszki starcze” prowadzą do zaburzenia syntezy neuroprzekaźników, stanu zapalnego oraz śmierci komórek nerwowych.

Poza postępowaniem farmakologicznym, coraz większą uwagę w leczeniu choroby Alzheimera przykłada się do psychoterapii i właściwej diety. Badania wskazują, że głęboki sen, ćwiczenia aerobowe oraz trening kognitywny stanowią przeciwwagę dla czynników ryzyka.

W marcu 2015 roku w czasopiśmie Alzheimer’s & Dementia: The Journal of the Alzheimer’s Association opublikowano wyniki badań naukowców Rush University Medical Center oceniające skuteczność diety MIND (Mediterranean-DASH Intervention for Neurodegenerative Delay) w zmniejszaniu ryzyka choroby Alzheimera.

Dieta MIND – czym to się je?

Dieta MIND jest połączeniem diety śródziemnomorskiej i diety DASH (Dietary Approaches to Stop Hypertension) zalecanej osobom z nadciśnieniem tętniczym. Oparta ona jest o naturalne produkty – głównie owoce jagodowe i warzywa zielonoliściaste z ograniczeniem żywności odzwierzęcej z dużą zawartością kwasów tłuszczowych nasyconych.

Dieta MIND nie jest prostym zestawieniem dwóch wspomnianych schematów żywieniowych, lecz uzupełniona jest danymi pochodzącymi z literatury naukowej na temat procesów neurodegeneracyjnych w mózgu.

Dane te uwzględniają właśnie dużą rolę warzyw zielonych – jarmużu, sałaty i szpinaku w spowalnianiu starzenia się układu nerwowego. Oprócz tego dieta ta zaleca spożywanie owoców jagodowych np. czarnych jagód i truskawek oraz orzechów, pomimo, że ogólne zalecenia żywieniowe zwracały uwagę na wysoką podaż cholesterolu, w przypadku tych ostatnich.

Dieta MIND zakłada spożycie 10 rekomendowanych produktów – warzyw zielonoliściastych, orzechów, owoców jagodowych, nasion roślin strączkowych, produktów pełnoziarnistych, ryb, drobiu, oliwy z oliwek oraz wina.

Niezalecanymi produktami są: czerwone mięso, masło i margaryna, ser żółty, ciastka i słodycze, produkty smażone oraz fast food.

Założeniem jadłospisu diety MIND jest spożywanie 3 porcji pełnowartościowych produktów zbożowych i warzyw w ciągu dnia. Uwzględnia on codzienne spożywanie czerwonego wina, oliwy z oliwek oraz nierafinowanego oleju rzepakowego. Produktów niezalecanych należy spożywać maksymalnie jedną porcję tygodniowo.Badania_dieta MIND

Dieta MIND i wyniki badań

Jak do tej pory opublikowano wyniki dwóch badań potwierdzających teoretyczne założenia diety MIND. W pierwszym z nich w latach 2004-2013 grupa 960 uczestników wypełniła ankietę dotyczącą żywienia i została poddana szczegółowej analizie klinicznej. Średni wiek badanych wynosił 81,4. W ramach analizy przez średnio 4,7 lat oceniano funkcje poznawcze. Po tym okresie stwierdzono, że wyższy indeks diety MIND wiązał się z wolniejszym pogorszeniem się funkcji poznawczych w czasie obserwacji.

Celem drugiego badania była analiza porównawcza efektywności diety śródziemnomorskiej, diety DASH i diety MIND w redukcji ryzyka zachorowania na chorobę Alzheimera. Naukowcy z Harvard School of Public Health z Bostonu objęli badaniem 923 uczestników w wieku 58–98 lat. Średni czas obserwacji wynosił 4,5 roku, kiedy to badanych regularnie oceniano pod kątem rozpoznania choroby Alzheimera. W czasie obserwacji zdiagnozowano 144 nowe przypadki tej choroby. Okazało się, że u osób z najwyższym indeksem diety MIND ryzyko zachorowania na chorobę Alzheimera było o 53% mniejsze niż u osób z najniższym indeksem MIND.

Oceń to:
| Liczba ocen: 6 Średnia: 3.7

Zapytaj lub skomentuj:

Napisz komentarz
Podaj swoje imię