Dieta MIND może stanowić receptę na współczesne problemy. To dieta oparta o naturalne produkty. Opiera się głównie na spożywaniu owoców jagodowych i warzyw zielonoliściastych z ograniczeniem żywności odzwierzęcej z dużą zawartością kwasów tłuszczowych nasyconych. Coraz więcej doniesień wskazuje bowiem, że za rozwojem wielu chorób stoi deregulacja zegara biologicznego oraz niewłaściwa dieta. Niedbale prowadzone życie staje się przyczyną pogorszenia nastroju, depresji, a w dłuższej perspektywie pojawienia się chorób neurodegeneracyjnych! Czym jest dieta MIND i co dobrego może przynieść naszemu zdrowiu?

aktualizacja 10’2020

Zmiany otępieńcze postępujące z wiekiem

Wraz z wiekiem upośledzeniu ulegają procesy poznawcze takie jak orientacja w czasie i przestrzeni, koncentracja, czytanie, pisanie, liczenie oraz zapamiętywanie. Prowadzi ono do otępienia, które nieleczone zaburza funkcjonowanie emocjonalne oraz obniża znacznie jakość życia. Jedną z przyczyn postępowania zmian otępiennych jest choroba Alzheimera. Dotyka ona coraz większy odsetek ludzi w wieku 65+.

Na poziomie biochemicznym u podstaw choroby Alzheimera leży odkładanie się w synapsach kory i substancji szarej podkorowej nadmiernej ilości białka – beta-amyloidu oraz białka tau. Powstające tam “blaszki starcze” prowadzą do zaburzenia syntezy neuroprzekaźników, stanu zapalnego oraz śmierci komórek nerwowych.

Poza postępowaniem farmakologicznym, coraz większą uwagę w leczeniu choroby Alzheimera przykłada się do psychoterapii i właściwej diety. Badania wskazują, że głęboki sen, ćwiczenia aerobowe oraz trening kognitywny stanowią przeciwwagę dla czynników ryzyka.

W marcu 2015 roku w czasopiśmie Alzheimer’s & Dementia: The Journal of the Alzheimer’s Association opublikowano wyniki badań naukowców Rush University Medical Center. Oceniały one skuteczność diety MIND (Mediterranean-DASH Intervention for Neurodegenerative Delay) w zmniejszaniu ryzyka choroby Alzheimera.

Dieta MIND – z czym to się je?

Dieta MIND jest połączeniem diety śródziemnomorskiej i diety DASH (Dietary Approaches to Stop Hypertension) zalecanej osobom z nadciśnieniem tętniczym. Oparta ona jest o naturalne produkty – głównie owoce jagodowe i warzywa zielonoliściaste. Jednocześnie ograniczenia się spożywanie żywności odzwierzęcej z dużą zawartością kwasów tłuszczowych nasyconych.

Dieta MIND nie jest prostym zestawieniem dwóch wspomnianych schematów żywieniowych, lecz uzupełniona jest danymi pochodzącymi z literatury naukowej na temat procesów neurodegeneracyjnych w mózgu.

Dane te uwzględniają właśnie dużą rolę warzyw zielonych – jarmużu, sałaty i szpinaku w spowalnianiu starzenia się układu nerwowego. Oprócz tego dieta ta zaleca spożywanie owoców jagodowych np. czarnych jagód i truskawek oraz orzechów. Pomimo, że ogólne zalecenia żywieniowe zwracały uwagę na wysoką podaż cholesterolu, w przypadku tych ostatnich.

Dieta MIND zakłada spożycie 10 rekomendowanych produktów – warzyw zielonoliściastych, orzechów, owoców jagodowych, nasion roślin strączkowych, produktów pełnoziarnistych, ryb, drobiu, oliwy z oliwek oraz wina.

Niezalecanymi produktami są: czerwone mięso, margaryna, ser żółty, ciastka i słodycze, produkty smażone oraz wszelkiego rodzaju fast foody.

Przeczytaj również: Czy spożywanie czerwonego mięsa faktycznie negatywnie wpływa na nasze zdrowie i układ krążenia?

dieta MIND

Założeniem jadłospisu diety MIND jest spożywanie 3 porcji pełnowartościowych produktów zbożowych i warzyw w ciągu dnia. Uwzględnia on codzienne spożywanie czerwonego wina, oliwy z oliwek oraz nierafinowanego oleju rzepakowego. Produktów niezalecanych należy spożywać maksymalnie jedną porcję tygodniowo.

Dieta MIND i wyniki badań

Jak do tej pory opublikowano wyniki dwóch badań potwierdzających teoretyczne założenia diety MIND. W pierwszym z nich w latach 2004-2013 grupa 960 uczestników wypełniła ankietę dotyczącą żywienia i została poddana szczegółowej analizie klinicznej. Średni wiek badanych wynosił 81,4. W ramach analizy przez średnio 4,7 lat oceniano funkcje poznawcze. Po tym okresie stwierdzono, że wyższy indeks diety MIND wiązał się z wolniejszym pogorszeniem się funkcji poznawczych w czasie obserwacji.

Celem drugiego badania była analiza porównawcza efektywności diety śródziemnomorskiej, diety DASH i diety MIND w redukcji ryzyka zachorowania na Alzheimera. Naukowcy z Harvard School of Public Health z Bostonu objęli badaniem 923 uczestników w wieku 58–98 lat. Średni czas obserwacji wynosił 4,5 roku, kiedy to badanych regularnie oceniano pod kątem rozpoznania choroby Alzheimera. W czasie obserwacji zdiagnozowano 144 nowe przypadki tej choroby.

Okazało się, że u osób z najwyższym indeksem diety MIND ryzyko zachorowania na chorobę Alzheimera było o 53% mniejsze niż u osób z najniższym indeksem MIND.

Te artykuły również mogą Cię zainteresować:

1. Owoce jagodowe, cenne ze względu na silne działanie antyoksydacyjne. [część 1]

2. Owoce jagodowe w codziennej diecie. [część 2]

Zapytaj lub skomentuj:

Napisz komentarz
Podaj swoje imię