Kwasy tłuszczowe Omega-3, a zwłaszcza jego pochodne, EPA i DHA, mają szczególne znaczenie w procesach przemian metabolicznych. Liczne badania potwierdzają pozytywny wpływ wielonienasyconych kwasów na organizm człowieka. Omega 3 wykazują działanie przeciwutleniające i przeciwzapalne. Powinniśmy dostarczać ich do organizmu wraz z codzienną dietą. Jeśli tak się nie dzieje, czy warto sięgać po suplementy? 

Kwasy omega 3 to wielonienasycone, długołańcuchowe kwasy tłuszczowe. Wśród nich m.in.: kwas dokozaheksanowy (DHA), alfa-linolenowy (ALA) czy eikozaheksaenowy (EPA). Są one ważnymi składnikami diety człowieka. Organizm sam nie jest w stanie ich syntetyzować.

Gdzie możemy znaleźć kwasy omega 3?

Kwasy Omega-3 znajdziemy między innymi w:

  1. rybach – głównie tych morskich,
  2. oleju rzepakowym, lnianym, sojowym,
  3. mleku matki,
  4. wzbogacanym mleku modyfikowanym dla niemowląt.

Wśród różnych gatunków ryb największą zawartością kwasów charakteryzuje się: łosoś norweski, anchois czy śledź atlantycki. Z drugiej jednak strony istnieje obawa, że ryby mogą zawierać szkodliwą rtęć czy dioksyny – niebezpieczne substancje szczególnie dla kobiet w ciąży czy niemowląt.

Nie zaleca się zatem spożywania miecznika, rekina, makreli królewskiej oraz płytecznika, w których to stwierdza się zwiększone stężenie rtęci!

Odpowiednią dietą możemy zapewnić dostateczną ilość kwasów omega-3 w naszym organizmie.

Obecne zalecenia ekspertów odnośnie suplementacji kwasów omega-3

Aktualne zalecenia przedstawiają się następująco:

  • Niemowlęta karmione piersią: nie ma potrzeby suplementacji, mleko matki zawiera wystarczająca ilość DHA
  • Niemowlęta karmione mieszankami: istnieją mieszanki wzbogacone o długołańcuchowe nienasycone kwasy tłuszczowe w ilości pokrywającej zapotrzebowanie na te substancje (DHA min. 0,3% wszystkich kwasów tłuszczowych)
  • Małe dzieci (<3. rż.) – ok 150–200 mg/d DHA (np.: 1–2 porcje tłustych ryb tygodniowo)
  • Ogólna populacja – ok 250 mg/d DHA/d (np.: 1–2 porcje tłustych ryb tygodniowo)
  • Ciąża, laktacja – min. 200 mg DHA/d

Czy potrzebujemy suplementować kwasy omega 3?

Zalecaną przez ekspertów ilość kwasów można łatwo pokryć stosując zbilansowaną dietę. Suplementacja jest korzystna, jeżeli ich ilość w pokarmie jest niewystarczająca.

Spójrzmy na wyniki badań

Istnieje wiele badań potwierdzających korzystny wpływ wielonienasyconych kwasów na organizm człowieka. Udowodniono ich działanie przeciwutleniające i przeciwzapalne. Wykazano pozytywne działanie diety bogatej w wielonienasycone kwasy tłuszczowe na reumatoidalne zapalenie stawów (RZS) czy młodzieńcze idiopatyczne zapalenie stawów.

Ważnym działaniem wynikającym z regularnego spożywania kwasów omega 3 jest redukcja poziomu trójglicerydów, znaczne obniżenie ryzyka choroby niedokrwiennej serca, zawału serca.

Również w dziedzinie psychiatrii zaobserwowano pozytywne skutki jakie może przynieść dieta bogata w kwasy omega 3. Udowodniono, że u cierpiących na depresję stężenie kwasów omega 3 w osoczu, erytrocytach i tkance mózgowej jest mniejsze niż u zdrowych osób. Badania pokazały, że odpowiednia suplementacja tej substancji zmniejsza nasilenie objawów depresji i poprawia działanie leków przeciwdepresyjnych.

Uwaga mamy!!!  Kwasy omega 3 są bardzo ważnym elementem diety dziecka. Żywienie dzieci pokarmami ubogimi w tę substancję może prowadzić do zaburzeń widzenia czy też zaburzeń rozwoju umysłowego.

Podsumowanie

Mimo, że obserwujemy wiele bardzo ważnych funkcji wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, trzeba pamiętać o słynnym powiedzeniu „co za dużo to niezdrowo”! Również w tym przypadku ma ono swoje zastosowanie.

Znaczny nadmiar kwasów omega 3 może być szkodliwy, należy stosować umiarkowane dawki, szczególnie u osób cierpiących na  choroby krążenia lub cukrzycę. Przed rozpoczęciem suplementacji skonsultuj się ze swoim lekarzem.

Zachęcamy do zapoznania się również z artykułem: Olej lniany – olej o idealnych proporcjach kwasów omega-3, omega-6 i omega-9!

Bibliografia:

  1. Stanowisko Grupy Ekspertów w sprawie suplementacji kwasu dokozaheksaenowego i innych kwasów tłuszczowych omega-3 w populacji kobiet ciężarnych, karmiących piersią oraz niemowląt i dzieci do lat 3. Pediatr. Pol., 2010
  2. Zespół Ekspertów Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego: Rekomendacje Zespołu Ekspertów Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego w zakresie stosowania kwasów omega-3 w położnictwie. Ginekol. Pol., 2010;
  3. Omega-3 fatty acid augmentation of citalopram treatment for patients with major depressive disorder L. Gertsik, R.E. Poland, C. Bresee, M.H. Rapaport Journal of Clinical Psychopharmacology, 2012.
  4. Fish and omega-3 fatty acid intake and risk of coronary heart disease in women. Hu B.F. i wsp. JAMA, 2002
  5. Effects of manipulation of dietary fatty acids on clinical manifestations of rheumatoid arthritis. Kremer JM, Bigauoette J, Michalek AV, Timchalk MA, Lininger L, Rynes RI, Huyck C, Zieminski J, Bartholomew LE. Lancet. 1985 Jan 26;1(8422):184-7
Marta Baszyńska
Z wykształcenia lekarz, absolwentka Wydziału Lekarskiego Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Badania profilaktyczne, zdrowy styl życia odpowiednia dieta to tematy, które powinny zainteresować każdego. Uważam, że przekaz Radiokliniki - popularyzacja podstawowej wiedzy medycznej jest bardzo istotnym punktem w upowszechnieniu zachowań prozdrowotnych. Nauka rozwija się w zawrotnym tempie, nowe wytyczne i zalecenia pojawiają się bardzo często. Bądźmy na bieżąco!

2 KOMENTARZE

  1. Ogólnie kwasy omega 3 mają zbawienny wpływ na organizm, jakiś czas temu się o tym przekonałam. Od czasu jak zaczęłam podupadać na zdrowiu biorę z polecenia Gold Omega 3 i porównując samopoczucie i stan zdrowia do roku poprzedniego, jest wręcz świetnie i zdecydowanie mogę potwierdzić, że kwasy omega 3 są człowiekowi potrzebne. Poprawiła się nawet moja odporność organizmu.

Zapytaj lub skomentuj:

Napisz komentarz
Podaj swoje imię