Kwas tłuszczowy Omega 3, a zwłaszcza jego pochodne, EPA i DHA, mają szczególne znaczenie w procesach przemian metabolicznych.

Kwasy omega 3 to wielonienasycone, długołańcuchowe kwasy tłuszczowe. Wśród nich min: kwas dokozaheksanowy (DHA), alfa-linolenowy (ALA) czy eikozaheksaenowy (EPA). Są one bardzo ważnymi składnikami diety człowieka, organizm sam nie jest w stanie ich syntetyzować.

Gdzie możemy znaleźć kwasy omega 3?

Omega 3 znajdziemy między innymi w rybach, głównie morskich, w oleju rzepakowym, lnianym, sojowym, w mleku matki czy wzbogacanym mleku modyfikowanym dla niemowląt. Wśród różnych gatunków ryb największą zawartością kwasów charakteryzuje się: łosoś norweski, anchois czy śledź atlantycki. Z drugiej jednak strony istnieje obawa, że ryby mogą zawierać szkodliwą rtęć czy dioksyny, niebezpieczne substancje szczególnie dla kobiet w ciąży czy niemowląt.

Nie zaleca się zatem spożywania miecznika, rekina, makreli królewskiej oraz płytecznika, w których to stwierdza się zwiększone stężenie rtęci!

Odpowiednią dietą możemy zapewnić dostateczną ilość kwasów omega-3 w naszym organizmie.

Obecne zalecenia ekspertów przedstawiają się następująco:

  • Niemowlęta karmione piersią: nie ma potrzeby suplementacji, mleko matki zawiera wystarczająca ilość DHA
  • Niemowlęta karmione mieszankami: istnieją mieszanki wzbogacone o długołańcuchowe nienasycone kwasy tłuszczowe w ilości pokrywającej zapotrzebowanie na te substancje( DHA min. 0,3% wszystkich kwasów tłuszczowych).
  • Małe dzieci (<3. rż.) – ok 150–200 mg/d DHA (np.: 1–2 porcje tłustych ryb tygodniowo)
  • Ogólna populacja – ok 250 mg/d DHA/d (np.: 1–2 porcje tłustych ryb tygodniowo)
  • Ciąża, laktacja – min. 200 mg DHA/d

Czy należy zatem suplementować kwasy omega 3?

Zalecaną przez ekspertów ilość kwasów można łatwo pokryć stosując zbilansowaną dietę. Suplementacja jest korzystna, jeżeli ich ilość w pokarmie jest niewystarczająca.

Dlaczego ważne jest spożywanie kwasów omega 3?

Istnieje wiele badań potwierdzających korzystny wpływ wielonienasyconych kwasów na organizm człowieka. Udowodniono ich działanie przeciwutleniające i przeciwzapalne. Wykazano pozytywne działanie diety bogatej w wielonienasycone kwasy tłuszczowe na reumatoidalne zapalenie stawów czy młodzieńcze idiopatyczne zapalenie stawów. Ważnym działaniem wynikającym z regularnego spożywania kwasów omega 3 jest redukcja poziomu trójglicerydów, znaczne obniżenie ryzyka choroby niedokrwiennej serca, zawału serca.

Również w dziedzinie psychiatrii zaobserwowano pozytywne skutki jakie może przynieść dieta bogata w kwasy omega 3. Udowodniono, że u cierpiących na depresję stężenie kwasów omega 3 w osoczu, erytrocytach i tkance mózgowej jest mniejsze niż u zdrowych osób. Badania pokazały, że odpowiednia suplementacja tej substancji zmniejsza nasilenie objawów depresji i poprawia działanie leków przeciwdepresyjnych.

Uwaga mamy!!!  Kwasy omega 3 są bardzo ważnym elementem diety dziecka. Żywienie dzieci pokarmami ubogimi w tę substancję może prowadzić do zaburzeń widzenia czy też zaburzeń rozwoju umysłowego.

Mimo, że obserwujemy wiele bardzo ważnych funkcji wielonienasyconych kwasów tłuszczowych trzeba pamiętać o słynnym powiedzeniu „co za dużo to niezdrowo”!

Również w tym przypadku ma ono swoje zastosowanie. Znaczny nadmiar kwasów omega 3 może być szkodliwy, należy stosować umiarkowane dawki, szczególnie u osób cierpiących na  choroby krążenia lub cukrzycę.

Przed rozpoczęciem suplementacji skonsultuj się ze swoim lekarzem.

 

Bibliografia:
  1. Stanowisko Grupy Ekspertów w sprawie suplementacji kwasu dokozaheksaenowego i innych kwasów tłuszczowych omega-3 w populacji kobiet ciężarnych, karmiących piersią oraz niemowląt i dzieci do lat 3. Pediatr. Pol., 2010
  2. Zespół Ekspertów Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego: Rekomendacje Zespołu Ekspertów Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego w zakresie stosowania kwasów omega-3 w położnictwie. Ginekol. Pol., 2010;
  3. Omega-3 fatty acid augmentation of citalopram treatment for patients with major depressive disorder L. Gertsik, R.E. Poland, C. Bresee, M.H. Rapaport Journal of Clinical Psychopharmacology, 2012.
  4. Fish and omega-3 fatty acid intake and risk of coronary heart disease in women. Hu B.F. i wsp. JAMA, 2002
  5. Effects of manipulation of dietary fatty acids on clinical manifestations of rheumatoid arthritis. Kremer JMBigauoette JMichalek AVTimchalk MALininger LRynes RIHuyck CZieminski JBartholomew LE. Lancet. 1985 Jan 26;1(8422):184-7
Oceń to:
| Liczba ocen: 11 Średnia: 4.3

2 KOMENTARZE

  1. Ogólnie kwasy omega 3 mają zbawienny wpływ na organizm, jakiś czas temu się o tym przekonałam. Od czasu jak zaczęłam podupadać na zdrowiu biorę z polecenia Gold Omega 3 i porównując samopoczucie i stan zdrowia do roku poprzedniego, jest wręcz świetnie i zdecydowanie mogę potwierdzić, że kwasy omega 3 są człowiekowi potrzebne. Poprawiła się nawet moja odporność organizmu.

Zapytaj lub skomentuj:

Napisz komentarz
Podaj swoje imię