Jak skutecznie rzucić palenie? Każdy ma swój sposób bardziej lub mniej skuteczny sposób. Jednym ze zdań najczęściej wypowiadanym zdaniem przez nałogowych palaczy jest właśnie rzucam i od jutra nie palę…. Czy rzucanie palenia z dnia na dzień jest dobrym rozwiązaniem, by raz na zawsze rozstać się z nałogiem?

[aktualizacja: 06’2020]

“Rzucam i od jutra nie palę…”. Jak uwolnić się od papierosów?

Z badań przeprowadzonych przez Klinikę i Ośrodek Badań nad Nikotynizmem Free Forever wynika, że aż 88% osób palaczy deklaruje, chęć rzucenia palenia, jednak czuje bezradność wobec nałogu. Odstawiają papierosy z dnia na dzień, a nałóg prędzej czy później wraca jak bumerang. Chęci palaczy, by rzucić palenie są ogromne, ale brakuje im skutecznego sposobu na przezwyciężenie uzależnienia od nikotyny.

Przeciętny palacz z 20-letnim stażem wypala ponad 100 tysięcy papierosów, zaciągając się dymem około 1,3 mln razy.

Nikotynę niekiedy określa się jako narkotyk formalnie niesklasyfikowany. Podobnie jak silną neurotoksynę używaną m.in. do produkcji środków owadobójczych! Niestety nie istnieje cudowna tabletka na nikotynizm, która pomogłaby palaczom raz na zawsze uporać się z nałogiem. Chcąc skutecznie i trwale rozstać się z papierosem potrzebna jest wiedza na temat podświadomych mechanizmów rządzących nałogiem nikotynowym. Sama siła woli nie wystarczy, aby skutecznie rozstać się z nałogiem nikotynowym – niezbędna jest odpowiednia terapia.

Nikotyna to silnie uzależniający zarówno psychicznie, jak i fizycznie związek chemiczny.

Aby bezpowrotnie rozstać się z nałogiem, trzeba wybrać odpowiedni sposób i nie rzucać palenia z dnia na dzień. Nałóg nikotynowy w 90% jest problemem mentalnym. Tylko w niewielkim stopniu zależy od fizjologii, dlatego zerwanie z nikotyną nie spowoduje zespołu odstawienia. Drastyczne rzucanie palenia nie będzie jednak w pełni skuteczną metodą uwolnienia się od nałogu. Usiłując rzucić palenie papierosów siłą woli, stosując leki lub Nikotynową Terapię Zastępczą palacze nie rozwiązują problemu tkwiącego w ich głowie!

Skuteczne rzucenie palenia wymaga doboru odpowiedniej metody.

Jak skutecznie przestać palić i wygrać z nałogiem?

Każdy papieros przynosi ulgę i zaspokaja głód nikotynowy oraz głębokie pragnienie odbycia rytuału palenia. To wystarczająca ilość powtórzeń, aby wytworzyć w umyśle automatyczne i silne skojarzenie palenia z przyjemnością. Chcąc rzucić palenie siłą woli, palacz doświadcza wewnętrznego konfliktu. Walczy przede wszystkim ze swoimi słabościami i z samym sobą – chce uwolnić się od nałogu, a z drugiej strony palenie jest dla niego formą przyjemności. Myśl o tym, że jeszcze jeden, ostatni papieros na pewno nie zaszkodzi, ponownie wpycha palacza w pułapkę nałogu. W efekcie wciąż pali, jednocześnie przeżywając silny stres i coraz większe zwątpienie w siebie po nieudanej kolejnej próbie rzucenia palenia.

Palacze zwykle popełniają podstawowy błąd – próbują rzucać nałóg z dnia na dzień.

“Usilne i bezrefleksyjne wydawanie sobie wewnętrznego zakazu palenia to strategia, która w większości przypadków zawodzi. Dlaczego tak się dzieje? Trudno jest pokonać chęć sięgania po nikotynę, nie wiedząc na czym polega mechanizm uzależniania, skąd się bierze i jakie są jego składowe” – tłumaczy Dorota Mierzejewska ekspert kampanii Nie rzucaj, bo wróci. Skutecznie rozstań się z nałogiem.

Palacz podejmuje poważną próbę rzucenia papierosów średnio co 2,5 roku i robi to nieskutecznie około 17 razy w życiu!

Skutecznym rozwiązaniem problemu może być terapia behawioralno-poznawcza, podczas której przeprowadzana jest analiza struktury własnego nałogu poprzez pracę z terapeutą. Chcąc wyjść z tytoniowego potrzasku, trzeba odpowiedzieć sobie na pytanie: Dlaczego właściwie palę? Zamiast bezmyślnie powtarzać to, co wszyscy od dawna już wiedzą, czyli palenie zabija, podczas terapii behawioralno-poznawczej palacz uświadamia, dlaczego wciąż jeszcze pali i w jaki sposób racjonalizuje swoje postępowanie twierdząc, że pali, bo lubi. Terapia obala również społecznie przyjęte stereotypy, m.in. że palenie niweluje stres lub wspomaga odchudzanie.

Co robić, aby nie powrócić do nałogu nikotynowego?

Jednym z sposobów walki z nałogiem jest grupowa terapia, oferowana przez Klinikę Free Forever. Metoda jest połączeniem psychoedukacji oraz najbardziej wartościowych elementów znanych terapii behawioralno-poznawczych, takich jak: narzędzia poznawcze Aarona Becka do pracy nad odruchami i myślami automatycznymi, identyfikacja dialogu wewnętrznego techniką autoinstrukcji Meichebauma oraz rozbrajanie fałszywych przekonań w oparciu o założenia racjonalno-emotywne Alberta Ellisa. Efektem końcowym terapii jest wiedza i świadomość, którędy wiedzie droga do wyjścia pułapki nałogu nikotynowego. Dla palacza staje się oczywiste, że owszem potrzebna jest determinacja, ale nie siła woli. Sesja terapeutyczna trwa jeden dzień (8-11h w zależności od dynamiki grupy).

W trakcie terapii palacz spotyka się z innymi palaczami i dyplomowanym terapeutą ex-palaczem, który rozstał się z nałogiem metodą poznawczą. Dowiaduje się m.in. dlaczego tak bardzo lubi papierosy i dlaczego tak trudno jest skutecznie rzucić palenie.

Porównując skuteczność dostępnych metod po roku od momentu odstawienia papierosów, terapia behawioralno-poznawcza daje ponad 53% szansę powodzenia, podczas gdy skuteczność:

  • rzucania palenia siłą woli osiąga poziom 3,4%,
  • akupunktury to zaledwie 3,9%,
  • plastrów nikotynowych wynosi 6,2%,
  • leki psychotropowych blokujących głód nikotynowy to 7,1%.

Jak pokazują badania naukowe przeprowadzone w 2008 r. przez Wiedeński Uniwersytet Medyczny, jeszcze większą skuteczność, bo blisko 60%, mają grupowe terapie poznawcze organizowane w środowisku pracowniczym.Wynika to stąd, iż deklaracja złożona przed współpracownikami jest dużo bardziej wiążąca niż ta złożona po cichu przed samym sobą.

Firmowa terapia grupowa to szansa na zerwanie z nałogiem

Chcąc wykorzystać duży potencjał grupowych terapii pracowniczych, Klinika Free Forever uruchomiła program edukacyjny dla firm „Firma bez dymu”. W ramach akcji pracodawcy otrzymują skuteczne narzędzia, które mogą pomóc radykalnie ograniczyć skalę nikotynizmu wśród pracowników.

Firma, która stwarza bezpieczne i zdrowe miejsce pracy dużo zyskuje zarówno w oczach pracowników, kontrahentów, klientów i gości, a tym samym zarabia więcej. Zdrowsi pracownicy lepiej funkcjonują w przedsiębiorstwie, w rodzinie czy społeczeństwie. Mniej palaczy w firmie to również wymierna oszczędność dla przedsiębiorstwa.

Palenie papierosów zabiera pracownikowi średnio 40 minut z ośmiogodzinnego dnia pracy. Oznacza to, że w ciągu roku palacz “puszcza z dymem” aż 20 dni roboczych!

Zatrudnienie jednego palacza generuje zatem dodatkowy koszt dla pracodawcy, sięgający nawet kilku tysięcy złotych rocznie. Dotyczy to nie tylko kosztów związanych z absencją, ale i samym spadkiem wydajności pracy pracownika palącego papierosy.

Dowiedz się, jakie skutki zdrowotne może mieć nałogowe palenie papierosów: Kaszlesz i masz zadyszkę już po małym wysiłku? To może być POChP!

Audycja powstała przy współpracy z Free ForEver Clinic.

Naszym gościem była Pani Dorota Mierzejewska – instruktor terapii uzależnień, superwizor terapii uzależnienia nikotynowego, psychoterapeuta i coach. Absolwentka Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej oraz Laboratorium Psychoedukacji w Warszawie, gdzie ukończyła Studium Coachingu i pod którego superwizją pracuje. Ma również dyplom magistra Instytutu Dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego ze specjalizacją dziennikarz medyczny i naukowy. Ukończyła The Coaching Academy w Londynie. Od ponad 20 lat w mediach popularyzuje psychologię i zdrowy styl życia, także szeroko tematykę terapii uzależnień. W ciągu ostatnich dwóch lat odbyła ponad 100 godzin superwizji grupowej i indywidualnej w Laboratorium Psychoedukacji w Warszawie oraz w polskim oddziale International Coach Federation. W ramach doskonalenia swoich umiejętności terapeutycznych brała udział w licznych szkoleniach ericksonowskich, psychodynamicznych oraz seminariach i konferencjach psychoanalitycznych.

Jarosław Rosiński
Jakkolwiek to zabrzmi, uważam się za człowieka renesansu. Potrafię odróżnić kość klinową od kości jarzmowej, ale także Bacha od Offenbacha. Wyznaję zasadę zawartą w sentencji Horacego „Carpe diem” – chwytaj dzień. Każda chwila naszego życia może być piękna, jeśli ją tak wykreujemy, no i… jeśli będziemy zdrowi. Jak mawiają Polacy „zdrowie jest najważniejsze”. Radioklinika chce być i jest w tym pomocna, dlatego z radością biorę udział w tym projekcie.

5 KOMENTARZE

  1. Witam, bardzo ciekawa audycja. Zastanawiam się czy omawiana skuteczność jest realna. Zanim zdecyduję się na wydanie kasy chciałbym mieć pewność, że to zadziała…

      • przepraszam, nie słuchałam jeszcze audycji bo nawet nie wiem jak. póki co jedynie przeczytałam artykuł. Czy ta klinika działa przez internet (porady itp) czy trzeba chodzić na spotkania? jeśli tak to czy jest jakiś oddział w okolicach Gdyni? I jeszcze pytanie czy to może być refundowane z NFZ? Mój mąż pali od kiedy sie poznaliśmy a jesteśmy po ślubie 27 lat. Bardzo boje sie o jego zdrowie

  2. Rzucilam 20 lat temu. Rzucałam kilka razy. Nie zgodze się,ze nie ma objawow odstawienia- sa, jak najbardziej! Dlatego mnie udało się skutecznie rzucic dopiero przy okazji tygodniowego pobytu w szpitalu i sporej ilości kroplowek,ktore wyczyscily mnie z nikotyny. Wazne było nastawienie psychiczne,ktore w sobie wzbudziłam- czyli wstręt do palenia. Bo rzucicmozna wówczas,kiedy już się nie chce palic,brzydzi się papierosami -ale odczuwa się przymus żeby nadal to robic. Jeli mentalnie czujemy ze lubimy palic- to rzucanie nic nie da.

Zapytaj lub skomentuj:

Napisz komentarz
Podaj swoje imię