Nordic Walking to skuteczny sposób na zdrowie i kondycję w każdym wieku!

Oceń to:
| Liczba ocen: 4 Średnia: 3

Nadeszła wiosna a z nią pogoda sprzyjająca ruchowi na świeżym powietrzu. Ulice, aleje parkowe zapełniły się rowerzystami, biegaczami co raz to częściej spotykamy też osoby uprawiające Nordic Walking. Jestem magistrem fizjoterapii oraz dyplomowanym instruktorem Nordic Walking zwanym również chodem nordyckim. Z zamiłowaniem prowadzę zajęcia indywidualne i grupowe z osobami w różnym wieku. Dziś pragnę przybliżyć Państwu zalety tego sportu.

Chód jest naturalną formą ruchu człowieka. Wykorzystanie specjalnych kijów oraz techniki Nordic Walking sprawia, że zwykły spacer staje się marszem po zdrowie.

Dlaczego Nordic Walking?

Marsz Nordic Walking angażuje 90% mięśni szkieletowych naszego ciała, czyli znacznie więcej niż w tak popularnych formach ruchu jak: jazda na rowerze, czy też chód bez kijów!

Zwiększona ruchomość w obrębie obręczy barkowej procentuje wzrostem wydolności oddechowej. Krótko mówiąc głębiej i swobodniej oddychamy, a nasze płuca wymieniają więcej tlenu podczas oddechu, zapewniając tym samym większą wydolność.
Dobrze, indywidualnie dobrana długość kijów wymusza prawidłową postawę nawet wtedy, gdy jesteśmy już mocno zmęczeni. Zapewnia to dobrą amortyzację naszych kroków i utrwalanie nawyku prawidłowej postawy.
Podczas marszu Nordic Walking zapewniamy naszemu ciału dynamiczny ruch wykonywany w warunkach odciążenia – oparcie na kijach oraz moment odepchnięcia powodują odciążenie stawów kręgosłupa, bioder, kolan, stawów skokowych oraz stóp. Umożliwia to przede wszystkim przebycie dłuższych dystansów przez osoby zdrowe i stwarza dogodne warunki do aktywizacji stawów u osób mających problemy z ich ruchomością.

Jak zacząć?

Pomimo, iż Nordic Walking opiera się na naturalnych stereotypach ruchowych człowieka, zalecam rozpoczęcie tej przygody pod okiem dyplomowanego instruktora. Aby w 100 % wykorzystać możliwości naszego ciała i możliwości techniki chodzenia z kijami warto na początku poznać zasady, którymi kierujemy się uprawiając Nordic Walking.

Niestety zamieszczane w internecie instruktaże są często lakoniczne i nieprofesjonalne. Wytworzony błędny nawyk ruchowy uniemożliwia korzystanie w pełni z zalet Nordic Walking, a nawet może prowadzić do kolejnych przeciążeń i kontuzji.

Radioklinika | Nordic walking

Dla kogo Nordic Walking?

Początkowo chód nordycki wykorzystywany był przez zawodników narciarstwa biegowego, jako forma letniego treningu. Jednak jego walory zdrowotne szybko zostały zauważone i Nordic Walking rozpoczął swoją karierę w krajach skandynawskich. Popularyzowany jest w szkołach podstawowych na lekcjach w-fu oraz jako forma fitness, gdyż wspaniale wspomaga kształtowanie sylwetki. Coraz częściej wprowadzany w plan treningów w szkółkach biegowych jako forma rozgrzewki. Stosowany w procesie rehabilitacji przy wielu schorzeniach nie tylko narządu ruchu, ale także jako rekonwalescencja na oddziałach kardiologicznych, neurologicznych, onkologicznych, geriatrycznych i wielu innych. Doskonały, jako forma aktywności ruchowej dla osób z przeciążeniami spowodowanymi siedzącym trybem życia.

Chód Nordycki jest uniwersalną formą ruchu, uprawiać można ją od lat 8 do 108 lat i każdy znajdzie dla siebie korzyści.

Jaka forma?

Forma uprawiania tej aktywności to sprawa jedynie naszych preferencji. Może to być: samotny marsz, spacer z przyjaciółmi lub rodziną, trening, zajęcia grupowe z instruktorem, marsz turystyczny czy też forma rywalizacji – coraz to częściej starty Nordic Walking towarzyszą imprezom biegowym. Osobiście polecam ruch grupowy, który nie tylko wspomaga nasze zdrowie ale jest także formą poznawania ludzi i walorów środowiska naturalnego.

A jeśli to Was jeszcze nie przekonało…

Nordic Walking jest sportem całorocznym, równie przyjemnie maszeruje się ciepłym latem jak i śnieżną zimą, wśród kolorowych liści jesieni i pachnącą kwieciem wiosną.
Kije są stosunkowo lekkie, jest też możliwość zakupu składanych kijów teleskopowych, dzięki czemu możemy zabrać je ze sobą wszędzie. Aby uprawiać Nordic Walking nie potrzebujemy wielu pieniędzy: cena kijów, zajęcia z instruktorem to właściwie jedyne koszty. Potrzebujemy jeszcze swobodnego stroju i obuwia sportowa dostosowanego do pogody i pory roku oraz odrobinę chęci i ciekawości, aby odkryć nową, zdrową pasję – jaką niewątpliwie będzie NORDIC WALKING.

Na zdrowie!!! cdn… 🙂

Oceń to:

| Liczba ocen: 4 Średnia: 3

2 komentarze

  1. Anna Chrzczonowska
    Kwiecień 20, 2015 at 7:41 pm — Odpowiedz

    Od ponad miesiąca chodzę z “kijami”. Polecam każdemu! Endorfiny i piękne widoki, przestrzeń i świeże powietrze, zapach pól, kwitnących śliw i … jest dobrze. Stawy kolanowe mniej “trzeszczą” i poprawiła się ogólna kondycja fizyczna i psychiczna. Więcej się uśmiecham. Dziennie robię około 8 km w godzinę. Polecam zwłaszcza tym, którzy nie lubią biegać! 🙂

    • Kwiecień 23, 2015 at 3:41 pm — Odpowiedz

      Pani Aniu, super! O to chodzi! 8 km w godzinę to naprawdę niezłe tempo. W zasadzie to już trucht. Oby tak dalej, powodzenia!

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Gabriela Helak

Gabriela Helak

Witam! Jestem magistrem fizjoterapii, terapeutą manualnym i instruktorem Nordic Walking. Przez lata zdobywałam wiedzę i doświadczenie pracując w placówkach służby zdrowia. Od kilku lat prowadzę firmę prozdrowotną zajmującą się profilaktyką i leczeniem schorzeń narządu ruchu. Moją zasadą jest: WIEDZA TO KLUCZ DO ZDROWIA - do dziś mogłam się dzielić swoją wiedzą na wykładach, prowadzonych zajęciach, od dziś mogę przekazać ją również Państwu za pomocą RADIOKLINIKA. Pozdrawiam Gabriela Helak.