Stawiam na… Nordic Walking

Oceń to:
| Liczba ocen: 7 Średnia: 2.1

Nordic Walking (NW) jest doskonałą formą ruchu, gdyż opiera się na najbardziej naturalnym człowiekowi sposobie poruszania się, jakim jest chód. Świat zwierząt i ludzi zmienia się, ewoluuje jednakże to chód pozostaje najpowszechniejszą formą poruszania się!

Bieg, tak ostatnio popularny, w naturze wykorzystywany był i jest tylko po to, aby gonić za pożywieniem lub uciekać, aby pożywieniem się nie stać. Wyjątkiem od tej reguły jest bieganie osobników młodych, ale ten przejaw pożytkowania nadmiaru energii mija z wiekiem. Jedynie człowiek uprawia bieg, jako formę rekreacji. Biegacze stwierdzą, że jest to efekt wysokiego rozwoju i ewolucji człowieka.

Ja jako rehabilitant, który zaleca ruch jak najbardziej zgodny z fizjologią naszego organizmu stawiam na Nordic Walking!

Pierwsza część mojej serii o Nordic Walking po kliknięciu TUTAJ!

Nordic Walking – przygoda za jeden uśmiech…prawie, bo zaczynając przygodę z NW musimy ponieść niewielkie, ale jednak koszty. To ile funduszy przeznaczymy na uprawianie NW zależy tylko i wyłącznie od nas. Producenci sprzętu i odzieży sportowej oferują szeroką gamę produktów mocno wyspecjalizowanych dla danej dyscypliny, w tym i dla NW. Jednakże, na początek potrzebne są nam kije.

Parę słów na temat kijów…

Radioklinika | Kije do Nordic walking

Tu parę wskazówek, czym kierować się w doborze sprzętu.

Na rynku funkcjonuje wiele firm produkujących kije NW, mamy więc w czym wybierać. Ponieważ nie jest to tekst sponsorowany nie będziemy sugerować konkretnego producenta, ale opowiemy jakimi kryteriami kierować się przy zakupie sprzętu.

Ważnym elementem wyposażenia kijów jest rękawiczka – to ona jest elementem łączącym kij z naszą dłonią. Dobrze dobrana rękawiczka swobodnie przylega do dłoni (uwaga szczególnie panowie! – rękawiczka nie może uciskać dłoni)  pozwalając, aby przy przeniesieniu kija w przód rękojeść niemal automatycznie układała się w dłoni.

Umożliwia to w pełni wykorzystanie techniki NW oraz stanowi element bezpieczeństwa, gdyż nawet w fazie puszczenia kija jest on cały czas pod naszą kontrolą. Niektóre z modeli kijów posiadają bardzo wygodny w użytkowaniu system wypinania rękawiczki z rękojeści. Nie jest to niezbędny element, jednakże bardzo ułatwiający nam sięgniecie po telefon lub chusteczkę w trakcie marszu bez konieczności odpinania i zdejmowania rękawiczki.
Rękojeść ergonomiczna – powinna być gładka (wgłębienia rękojeści dopasowane do kształtu palców są idealne dla kijów treckingowych, natomiast w technice NW utrudniają powrót rękojeści do dłoni). Osobiście polecam rękojeść wykonaną z korka naturalnego. Wykorzystanie tego materiału sprawia, że dłoń podczas ćwiczeń mniej się poci i zapewnia większy komfort uprawiania sportu.
Trzonek – podstawowy element kija. W sklepach możemy spotkać dwa rodzaje trzonków: o stałej długości oraz regulowane. Przy tym wyborze musimy się kierować naszymi preferencjami, wiedząc, że:

  • kije regulowane – z reguły wykonane są z aluminium i są kijami cięższymi. Kije regulowane ze względu na mechanizm i użyty materiał nie zapewniają też dobrej amortyzacji wstrząsów i drgań. Przydadzą się jednak tym, którzy mają zamiar zabierać swoje kije w podróże (po złożeniu zmieszczą się z całą pewności do walizki) lub jeżeli mamy zamiar dzielić się nimi z innymi użytkownikami i dzięki regulacji możemy dopasować długość kija do wzrostu każdego z nich.
  • kije o stałej długości – wykonane są z domieszką włókna węglowego lub szklanego. Im większy procent tych materiałów tym kije są lżejsze, zapewniają lepszą amortyzację drgań oraz charakteryzują się większą wytrzymałością. Dlatego, jeżeli kupujesz kije z myślą o sobie i zamierzasz chodzić dużo i intensywnie trzonek o stałej długości jest dla Ciebie.

Warto jednak wiedzieć, że w przypadku, gdy zadziałamy na kije z dużą siłą prostopadle do ich długości – kije wykonane z aluminium odkształcą się i jest jeszcze szansa na ich wyprostowanie, zaś trzonki z dużą komponentą włókna węglowego lub szklanego niestety ulegną złamaniu.

Najistotniejszą sprawą w doborze kijów, bez względu na to jaki trzonek wybierzemy, jest długość kijów.

Istnieją wzory, które miały ułatwiać dobór odpowiedniej długości, niestety matematyka nie uwzględnia cech osobniczych i preferencji oraz stopnia wytrenowania. Dlatego też przy doborze długości trzonka najlepiej jest posłużyć się następującą metodą: stajemy na twardym i równym podłożu, najlepiej w obuwiu sportowym, obejmujemy palcami rękojeść kija, kij ustawiony prostopadle do podłogi – prawidłowa wysokość kija jest wtedy, gdy przy pełnym wygodnym chwycie za rękojeść kąt zgięcia w łokciu wynosi 90 stopni. Zasadą jest też to że, dla osób wytrenowanych możemy zastosować kąt zgięcia w łokciu bardziej ostry – dłuższy kij, dla osób początkujących – kąt mniejszy – kij krótszy.

Drugi koniec kija – kije do Nordic Walking zakończone są grotem, zwanym też szpilką.

Wybierając kije możemy spotkać dwa rodzaje grotów:

  • tradycyjne, symetryczne – jak w kijach treckingowych,
  • płaskie w kształcie pazura.

Oba te zakończenia wykonane są ze stopów metali takich jak wolfram czy tytan, charakteryzujących się małą ścieralnością, na którą to grot jest najbardziej narażony kiedy maszerujemy po mniej lub bardziej utwardzonym gruncie.

Grot ma umożliwiać dobry kontakt z podłożem. Wybór rodzaju zakończenia naszego kija zależy od tego po jakim terenie zamierzmy chodzić, choć oba bardzo dobrze spełniają swoje zadanie.

Na drogach szutrowych pazur sprawdza się lepiej, niemniej jego nasadka może ulegać szybszemu ścieraniu niż w grocie klasycznym.
Gdy w naszym otoczeniu zaczyna królować asfalt lub kostka, konieczne jest założenie na grot nakładki gumowej tzw. bucika. Nakładki proste, stosowane są w chodzie po dużych wzniesieniach, nakładki profilowane (z noskiem) służą do marszu po ternie płaskim lub zniewielkimi wzniesieniami (założone zawsze noskiem do tyłu). Na rynku pojawiły się kije z zamontowaną na stałe nakładką, z której to w prosty sposób jesteśmy w stanie wysunąć lub schować grot naszego kija – system ten zapewnia niewątpliwą wygodę użytkowania naszego sprzętu.
Nasze kije będą wyposażone w jeszcze jeden element – tzw. talerzyki – są one niezbędnie przy chodzie po terenie bardzo miękkim jak piach czy śnieg, gdyż uniemożliwiają zapadanie się kija i pozorne skrócenie jego długości. Większość kijów posiada talerzyki zamontowane już na stałe.

Kupując kije pamiętajmy, też, że wszystkie elementy za wyjątkiem trzonka są wymienne, w razie ich uszkodzenia lub zużycia, nie jesteśmy narażeni na zakup kompletnego zestawu!

Niekończąca się opowieść – Nordic Walking jest sportem całorocznym, dlatego pamiętajmy, że dobrze dobrany do aury strój sprawi, że nie przeszkodzi nam duże słońce deszcz ani śnieg.

Jak w każdym sporcie i w Nordic Walking strój podlega zmieniającym się trendom mody sportowej. Możemy już kupić buty nie tylko do biegania ale i chodzenia, Sklepy sportowe oferują wiele wygodnych rozwiązań jak: oddychające stroje i obuwie wodoodporne, kurtki przeciwwiatrowe, termiczną bieliznę, rękawiczki umożliwiające obsługę telefonów komórkowych i wiele innych. Z całą pewnością wiele z nich przyda nam się w trakcie uprawiania Nordicu, poprawiając komfort marszu. Pamiętajmy jednak, że na początek wystarczy wygodne obuwie sportowe i strój niekrępujący ruchów.

Tyle o sprzęcie ! Cdn…

Oceń to:

| Liczba ocen: 7 Średnia: 2.1

Brak komentarzy

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Gabriela Helak

Gabriela Helak

Witam! Jestem magistrem fizjoterapii, terapeutą manualnym i instruktorem Nordic Walking. Przez lata zdobywałam wiedzę i doświadczenie pracując w placówkach służby zdrowia. Od kilku lat prowadzę firmę prozdrowotną zajmującą się profilaktyką i leczeniem schorzeń narządu ruchu. Moją zasadą jest: WIEDZA TO KLUCZ DO ZDROWIA - do dziś mogłam się dzielić swoją wiedzą na wykładach, prowadzonych zajęciach, od dziś mogę przekazać ją również Państwu za pomocą RADIOKLINIKA. Pozdrawiam Gabriela Helak.