Czy styl życia i prawidłowa dieta mają wpływ na nasze samopoczucie?

Oceń to:
| Liczba ocen: 4 Średnia: 4

Postęp medycyny kojarzy się zazwyczaj z wprowadzaniem na rynek nowych molekuł, doskonaleniem metod diagnostycznych czy wykorzystywaniem technologii w służbie zdrowia (telemedycyna). Jednak prawdziwym kamieniem milowym w tym procesie rozwoju jest skorelowanie, że styl życia i dieta mają największy wpływ na naszą homeostazę i samopoczucie!

Popularna w ostatnim dwudziestoleciu medycyna żywienia jest częścią nowego kierunku w rozwoju tzw. medycyny stylu życia (lifestyle medicine), która często określana jest medycyną XXI wieku.

W odróżnieniu od masy hipotez i przypuszczeń związanych z dietą człowieka, nauka ta opiera się na faktach potwierdzanych w toku skrupulatnych badań klinicznych. Wyniki tych prób publikowane są na łamach prestiżowych czasopism naukowych takich jak Journal of the American Medical Association.

Medycyna żywienia zajmuje się wpływem żywienia na profilaktykę, przebieg i leczenie chorób cywilizacyjnych. Jest nauką interdycyplinarną – czerpie wiele z patofizjologii, biochemii, a nawet z nauk społecznych. W badaniach biorą udział przedstawiciele wielu specjalności , w ty lekarze, farmaceuci i dietetycy kliniczni.

Medycyna żywienia dostarczyła jak dotąd wiele niezbitych dowodów na to, że racjonalne i prawidłowo zbilansowane żywienie jest jednym z kluczowych czynników zmniejszających ryzyko rozwoju otyłości, chorób sercowo-naczyniowych, cukrzycy, nowotworów, osteoporozy i wielu innych chorób żywieniowozależnych.

Współczesne standardy medyczne uwzględniają obecnie leczenie dietetyczne jako ważne uzupełnienie klasycznej farmakoterapii, które niejednokrotnie zapobiega rozwojowi groźnych powikłań.

Dieta sposobem walki z nadciśnieniem? TAK!

Jednym z największych sukcesów medycyny żywienia jest opracowanie najzdrowszej diety świata, której skuteczność w prewencji i przebiegu nadciśnienia tętniczego została potwierdzona klinicznie. Stosowanie diety DASH, której skrót pochodzi od nazwy badania Dietetary Approaches to Stop Hypertension, przyczyniło się do istotnego obniżenia ciśnienia skurczowego o 6mm Hg, a rozkurczowego o 3mm Hg. Późniejsze badania DASH-Sodium i PREMIER potwierdziły wcześniejsze hipotezy, że odpowiednia dieta skorelowana ze zmianą stylu życia może być równie skuteczna co jeden z 5 popularnych leków przeciwnadciśnieniowych zastosowanych w monoterapii (!).

dieta Dash

Duży wkład w rozwój medycyny żywienia mają również polscy naukowcy. Zespół katedr Biotechnologii, Żywienia Człowieka i Towaroznawstwa Żywności Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie i Technologii Żywienia człowieka Wydziału Nauk o Żywności i Żywieniu poznańskiego Uniwersytetu Przyrodniczego opracował technologię kilkudziesięciu różnych produktów żywnościowych, które pomagają w profilaktyce i leczeniu wielu chorób cywilizacyjnych.

W bioaktywnym menu polskich naukowców znalazła się zupa brokułowa na nadciśnienie, pasztet mięsny na IBS, makaron na cukrzycę oraz wiele cenionych roślin – jarmuż, morwa, gryka, żółta herbata, borówka czarna, aronia i sok z ziemniaków. Jak zapewniają pomysłodawcy projektu bioaktywna żywność jest nie tylko zdrowa, ale również smaczna.

Ważna rola diety w przebiegu chorób nowotworowych!

W kręgu zainteresowań badaczy medycyny żywieniowej jest również żywienie w przebiegu chorób nowotworowych. Jak wiadomo jednym z najważniejszych powikłań choroby nowotworowej jest kacheksja – wyniszczenie nowotworowe. Objawia się ono ubytkiem masy ciała, jadłowstrętem oraz szybkim uczuciem sytości po spożyciu nawet niewielkich ilości pokarmu. Wyniszczenie jest źle rokującym stanem i wiąże się z gorszą współpracą chorego, niską tolerancją leczenia i znacznie krótszym czasem przeżycia.

Celem leczenia żywieniowego jest zapobieganie powikłaniom wyniszczenia oraz wspieranie klasycznego leczenia przeciwnowotworowego. Nie mniej ważne jest ograniczanie skutków działań niepożądanych leków przeciwnowotworowych, poprawa jakości życia i wydłużenie czasu przeżycia.

W leczeniu żywieniowym preferuje się w pierwszej kolejności żywienie przez przewód pokarmowy ze względu na wygodę, niski koszt oraz możliwość zachowania sprawności sekrecyjnej jelita. Najbezpieczniejszym sposobem żywienia dojelitowego jest żywienie doustne przy pomocy naturalnych pokarmów, atrakcyjnych smakowo, w niewielkich porcjach z małą ilością płynu po każdym posiłku. Żywienie doustne niestety nie zawsze jest wystarczające lub możliwe. Trudności napotyka się u chorych z zaburzeniami połykania, z nowotworami głowy, szyi i przełyku. W takich przypadkach żywienie dojelitowe prowadzi się za pomocą zgłębników do żołądka, dwunastnicy lub jelita cienkiego.Gdy i te metody zawodzą pozostaje tzw. żywienie pozajelitowe, które polega na dostarczaniu wszystkich, niezbędnych składników odżywczych bezpośrednio do układu krążenia chorego.

Czy styl życia społeczeństwa zachodniego jest warty naśladowania?

Inspiracją naukowców zajmujących się medycyną stylu życia jest wiele przykładów sposobów żywienia z różnych zakątków świata, gdzie zachorowalność na popularne choroby cywilizacyjne jest niska. Dotyczy to np. pacyficznej Melanzji i japońskich wysp Okinawa. W pierwszym przypadku tubylcy żywią się bulwami yam, papayą, mango, melonem, dynią i patatami, a w drugim ryżem, patatami, soją, warzywami i owocami.

posiłek z wysp Okinawa

posiłek z wysp Okinawa

Na kanwie tych odkryć powstało wiele diet prozdrowotnych diet – jak choćby popularna ostatnio dieta doktora Deana Ornisha z Uniwersytetu Harvarda, którą po 20 latach badań amerykański Departament Zdrowia zaaprobował jako jedną z możliwości terapeutycznych dla pacjentów z chorobą niedokrwienną serca, kwalifikujących się do operacji wszczepienia by-passów, stentów, angioplastyki oraz osób po przebytym zawale serca.

Medycyna żywieniowa nie powiedziała jeszcze ostatniego słowa. W ostatnich latach intensywnie zgłębia ona tajemnice wpływu żywienia na kondycję i procesy starzenia się centralnego układu nerwowego.

Owocem tych badań ma być tzw. żywność prokognitywna, która będzie w stanie modulować przebieg wielu procesów chorobotwóczych w naszym mózgu m.in choroby Alzheimera czy depresji.

Zainteresowanych odsyłam na początek do lektury “Zmień swój mózg, zmień swoje ciało” błyskotliwego, amerykańskiego psychiatry Daniela G. Amena, który podpowie Wam, które składniki odżywcze uspokajają złość, zwiększają koncentrację i intensyfikują procesy poznawcze.

Oceń to:

| Liczba ocen: 4 Średnia: 4

Brak komentarzy

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

mgr farm. Aurelia Uchman-Rakowska

mgr farm. Aurelia Uchman-Rakowska

Na co dzień pracuje w jednej z lubuskich aptek. Kocha zapach lasu i wieczorne "granie" świerszczy. Większą część swojego wolnego czasu spędza w kuchni zgłębiając tajniki sztuki kulinarnej. Pasjonuje się medycyną żywieniową i stara się być na bieżąco z jej postępem.