Na bezsenność skarży się coraz więcej osób. Jak sobie poradzić z tym problemem spytaliśmy dr Pawła Brudkiewicza – specjalistę psychiatrę i psychoterapeutę.

Oceń to:
| Liczba ocen: 14 Średnia: 3.9

[aktualizacja 21.11.2017]

Na bezsenność cierpi około 40 % osób a  na przewlekłą jej formę choruje 5 – 10 % społeczeństwa. Warto pamiętać, że bezsenność jest chorobą jedynie wtedy, gdy występuje co najmniej trzy razy w tygodniu przez co najmniej jeden miesiąc, a zła jakość snu wpływa na nasze samopoczucie oraz funkcjonowanie w czasie dnia. Jeżeli tak się nie dzieje mówimy o zwykłej bezsenności, tzw. przygodnej.

Zaburzenia snu i jego rodzaje

Wyróżniamy kilka rodzajów zaburzeń snu, są to:

  • zaburzenia oddychania,
  • zaburzenia rytmów dobowych – przyspieszenie lub opóźnienie,
  • zespół niespokojnych nóg.

W każdym wypadku, gdy ma to mają wpływ na nasze funkcjonowanie w ciągu dnia powinniśmy skonsultować się z lekarzem!

Z naszym gościem omawiamy zasady higieny snu. Opisane są one też bardzo dobrze w materiałach udostępnianych bezpłatnie przez specjalistów z Ośrodka Medycyny Snu Instytutu Psychiatrii i Neurologii w Warszawie. Wszystkich naszych słuchaczy odsyłamy po szczegóły na stronę Instytutu Snu, gdzie czytamy między innymi:

Czujesz się zmęczony, senny, nie możesz skoncentrować się w pracy/ szkole? Zasypiasz wbrew woli lub często walczysz ze snem? Ta porada być może sprawi, że poczujesz się lepiej!

Kładź się regularnie do łóżka. Staraj się spać każdej nocy co najmniej 8 godzin. Niedobór snu i nieregularne pory snu są najczęstszą przyczyną nadmiernej senności w ciągu dnia. Zanim zaczniesz się zamartwiać, że z Twoim organizmem jest coś nie w porządku, zapewnij sobie wystarczająco długi okres wypoczynku. Aby ocenić czy wydłużenie snu pomaga Ci czuć się lepiej przestrzegaj tej porady przez co najmniej cztery tygodnie.

Właściwa higiena snu receptą na bezsenność?

Niestety w dzisiejszych czasach nie dbamy o higienę snu. Dr Brudkiewicz zauważa, że często sprawdzamy skrupulatnie składniki odżywcze produktów, które jemy, a nasz sen i jego jakość bagatelizujemy.

Bezsenność może być skutkiem na problemów psychicznych, stresu, stanów lękowych.

Zaburzenia snu | Zegar biologiczny

Zaburzenia snu a nasz zegar biologiczny

Tymczasem każdy z nas ma wbudowany zegar biologiczny, którego niestety nie słuchamy, a jego oszukać się nie da.

W dzisiejszych czasach nie żyjemy już według wschodu i zachodu słońca, jak to było kiedyś. Do tego jesteśmy pod ciągłym wpływem stresu, nie umiemy się relaksować i często przenosimy pracę do domu.

Zdarza się, że pracujemy w łóżku, również z komputerem, a to rozbudza nasz mózg, co utrudnia zaśnięcie. Wielu z nas w ogóle zaniedbuje aktywność ruchową. Nie uprawiamy sportów, nie trenujemy, a to też ma negatywny wpływ na nasze zdrowie.

Powinniśmy spać tak długo, jak zaprogramowany jest nasz organizm. Jest to sprawa indywidualna, ale średnio to około 7 – 8 godzin!

Innym problemem związanym z czasem snu są jego fazy, które najczęściej mamy bardzo zaburzone.

Dzielimy się na dwa typy – skowronka i sowy. Jedni z nas wolą wieczorem siedzieć do późna, inni wolą kłaść się spać wcześniej, nie mają za to problemów z rannym wstawaniem. Nasz ekspert podkreśla, że porę przebudzenia warto mieć stałą, natomiast zasypiać powinniśmy jedynie wtedy, gdy czujemy senność!

Zaburzenia snu występują także u dzieci!

Współcześnie obserwujemy zjawisko nadmiernego bodźcowania dzieci  w godzinach wieczornych, podczas, gdy aktywność malucha powinna się w miarę upływu dnia zmniejszać, inaczej będzie ono miało problem z zaśnięciem. Rodzice często o tym zapominają, bawiąc się ze swoimi pociechami wieczorem.

 

Zapraszamy do wysłuchania audycji: 

Naszym gościem był Pan dr Paweł Brudkiewicz – specjalista psychiatra, psychoterapeuta, lekarz z kilkunastoletnim doświadczeniem zawodowym. Założyciel i Redaktor Naczelny czasopisma specjalistycznego „Medycyna Praktyczna – Psychiatria”. Jego zainteresowania kliniczne obejmują: medycynę snu (bezsenność i inne zaburzenia snu), zaburzenia afektywne (depresja, choroba afektywna dwubiegunowa), lękowe (nerwice), zaburzenia osobowości, ADHD u dorosłych, psychofarmakologię, psychoedukację, motywację osób uzależnionych do podjęcia terapii odwykowej oraz pomoc w problemach, które legły u podłoża uzależnienia. Ceni zaangażowanie rodziny w leczenie pacjenta. Przyjmuje w Centrum Dobrej Terapii w Krakowie. Rozmowę przeprowadził Tomasz Zielenkiewicz.


Oceń to:

| Liczba ocen: 14 Średnia: 3.9

Brak komentarzy

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Tomasz Zielenkiewicz

Tomasz Zielenkiewicz

Zawód wyuczony i wykonywany - dziennikarz informacyjny. Tematyką zdrowia zajmuję się od dawna. Pracowałem m.in. przy realizacji programu “Encyklopedia Zdrowia” w Polsat News. Zapraszam do komentowania moich audycji i wpisów.