Telefon zaufania dla dzieci i młodzieży działający nieustannie już od 12 lat daje młodym ludziom szansę stanąć na nogi! Pandemia koronawirusa oddziałuje i odbija się na kondycji psychicznej każdego z nas. Wirus samotności, smutku, lęku będzie zbierał swoje żniwo jeszcze długo. O problemach młodych ludzi i o wsparciu, jakie daje Telefon zaufania mówi Michalina Kulczykowska – psycholog i specjalista ds. pomocy telefonicznej w Telefonie zaufania dla dzieci i młodzieży oraz przedstawiciel Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę.

Jak działa telefon zaufania dla dzieci i młodzieży?

Zasada ABCD, czyli Anonimowość, Bezpłatność, Cierpliwość i Dyskrecja to podstawowe założenia Telefonu zaufania dla dzieci i młodzieży, działającego dzięki Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę. Warto wspomnieć o nich już na samym początku, bo właśnie te cztery czynniki powinny minimalizować lęk przed szukaniem pomocy.

Telefon zaufania, należący do ogólnopolskiej grupy bezpłatnych linii telefonicznych o charakterze społecznym, działa nieprzerwanie od 12 lat. (w ubiegłym roku funkcjonował bez jakiegokolwiek wsparcia rządowego! – przyp. red.). Od marca 2020 roku udziela również wsparcia w formie online => 116111.pl. Pomocy można szukać także pisząc wiadomości, na które całą dobę odpowiadają konsultanci – wykwalifikowani psycholodzy i pedagodzy.

Zarówno linia telefoniczna, jak i kanał online obsługują wykwalifikowani specjaliści, którzy wiedzą, jak rozmawiać z młodymi ludźmi o ich problemach oraz potrafią udzielić im fachowej pomocy i wsparcia.

I choć podstawowym kryterium udzielania pomocy jest wiek osoby potrzebującej wsparcia, telefon zaufania nie pozostawia nikogo bez pomocy. Mogą uzyskać ją także rodzice lub opiekunowie poszukujący porady i konsultacji w sprawie ich dzieci. W takich przypadkach konsultanci kierują ich do właściwych organów i instytucji. Pomoc mogą otrzymać również dzwoniąc na infolinię Telefonu dla Rodziców i Nauczycieli w sprawie bezpieczeństwa dzieci.

Telefon Zaufania dla dzieci i młodzieży działa codziennie, przez 24 godziny na dobę!

Z czym borykają się najmłodsi, którzy szukają pomocy?

Skala problemów jest ogromna. Pomoc udzielana jest cały czas – telefon dzwoni niemalże całą dobę! Młodzi ludzie zmagają się z różnego rodzaju trudnościami, a w rozmowach i wiadomościach najczęściej sygnalizują problemy natury psychicznej. To przede wszystkim depresja, obniżony nastrój i niska samoocena, brak akceptacji własnego wyglądu, niepokój, napięcie, lęk oraz myśli i próby samobójcze. Tuż za nimi, na niechlubnym drugim miejscu znajdują się przemoc domowa, seksualna i rówieśnicza. Poważnym problemem jest również przemoc i hejt w sieci, który w ostatnim czasie przybiera na sile!

Telefon zaufania kieruje się tzw. zasadą ABCD – anonimowo, bezpiecznie, cierpliwie i dyskretnie!

UWAGA: Telefon zaufania oraz kontakt mailowy w pewnym stopniu pełni funkcję interwencyjną i kryzysową, ale przede wszystkim daje młodym ludziom możliwość porozmawiania o wszystkich ich problemach!

telefon zaufania

Telefon zaufania dzwoni bez przerwy!

Pandemia zmieniła nie tylko naszą rzeczywistość, ale odciska trwały ślad w naszej psychice. Z jej skutkami zmagają się nie tylko dorośli, ale także dzieci i młodzież. Psycholodzy i psychiatrzy alarmują, że tak źle jeszcze nie było! Niestety, również Telefon zaufania dla dzieci i młodzieży prowadzony od 2008 roku przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę przeżywa prawdziwe oblężenie.

Skala problemów oraz potrzeba wsparcia emocjonalnego przez dzieci i młodzież są ogromne!

Kim są osoby, które szukają pomocy? To dzieci oraz młodzież w różnym wieku i o różnym statusie materialnym czy społecznym. To, co je łączy to problemy, z którymi sobie nie radzą i nie potrafią ich rozwiązać. Każdy z nich dzwoniąc lub pisząc wiadomość do fundacji szuka wsparcia i fachowej pomocy!

Łatwiej jest napisać wiadomość niż rozmawiać przez telefon – kanał online minimalizuje lęk przed rozmową, pozwala przełamać barierę strachu i wstydu! 

Niestety, ze względu na ogromne zapotrzebowanie konsultanci nie są w stanie odbierać wszystkich połączeń telefonicznych. Dużym ułatwieniem w niesieniu pomocy jest uruchomienie kanału online, w postaci możliwości wysłania anonimowych wiadomości. Osoba potrzebująca wsparcia nie musi oczekiwać na realizację połączenia i co więcej – może wysłać tyle wiadomości, ile potrzebuje.

WAŻNE: Telefon zaufania jest całkowicie anonimowy, jednak w sytuacji bezpośredniego zagrożenia zdrowia lub życia dziecka konsultanci podejmują działania w porozumieniu z policją lub odpowiednimi służbami ratunkowymi!

Sprawdź także: Samobójstwa i problemy psychiczne wśród nastolatków. Gdzie leży problem?

Gdzie tkwi problem i jak pomóc tym najmłodszym?

Trwająca pandemia COVID-19 jeszcze bardziej nasiliła i odkryła problemy, z którymi zmagają się najmłodsi. Zamknięcie w domu, nauczanie online i ograniczony kontakt z rówieśnikami sprawiły, że coraz więcej dzieci i nastolatków nie radzi sobie z otaczającą rzeczywistością i trudnymi sytuacjami, z którymi ma do czynienia także we własnym domu! Niestety skutki obecnej sytuacji będą odczuwalne jeszcze przez bardzo długi czas!

Bądźmy uwrażliwieni na potrzeby młodego człowieka i nie bagatelizujmy jego problemów! Dziecko odczuwa i zmaga się z różnymi emocjami, tak samo jak dorośli!

Ogromnym problemem dla współczesnych dzieci i nastolatków jest również cyberprzemoc. W dobie pandemii niemalże cała codzienność przeniosła się do sieci, a wszechobecny internetowy hejt jeszcze bardziej przybrał na sile. Sytuacja nierzadko wymyka się spod kontroli. Sprawca przemocy w internecie bardzo często działa anonimowo lub w grupie, której ofiara nie jest w stanie się przeciwstawić.

Bierzmy odpowiedzialność za najmłodszych i otaczajmy ich właściwą opieką – tylko tak możemy zapobiec tragicznym konsekwencjom nierozwiązanych problemów naszych dzieci!

Co możemy zrobić my – dorośli? Powinniśmy być “na bieżąco” i nieustannie aktualizować swoją wiedzę o nowych technologiach. Musimy zdawać sobie sprawę z zagrożenia, które niosą. A co za tym idzie – umieć rozmawiać o nich z młodymi ludźmi i wspólnie z nimi szukać rozwiązania problemu. Młode pokolenie nie może czuć się pozostawione same sobie! Dzieci bardzo często wysyłają dorosłym sygnały, że coś jest nie tak. Ale tylko od nas, dorosłych zależy, czy zauważymy je w porę i czy odpowiednio szybko pomożemy naszym pociechom…

Posłuchaj tego podcastu: Jak budować pewność siebie u dziecka?

Telefon zaufania dla dzieci i młodzieży – wysłuchaj podcastu.

Zapraszamy do wysłuchania całej rozmowy Jakuba Śliwińskiego z Michaliną Kulczykowską – psychologiem i specjalistą ds. pomocy telefonicznej w Telefonie zaufania dla dzieci i młodzieży oraz przedstawicielką Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę. Zachęcamy także do wsparcia fundacji – zarówno w postaci darowizny, jak i poprzez działania wolontariackie.

Więcej informacji na stronie: fdds.pl i profilu fundacji na facebooku.

Zapytaj lub skomentuj:

Napisz komentarz
Podaj swoje imię