W ciągu ostatnich kilku lat odnotowano wzrost świadomości w jaki sposób można zmniejszyć ryzyko chorób układu krążenia. Jakie czynniki odgrywają tu kluczową rolę? Spytaliśmy Eksperta [audycja].

Oceń to:
| Liczba ocen: 1 Średnia: 5

Profilaktyka | Tu wszystko zaczyna się od A, czyli aktywności! Nawet najmniejsza aktywność może mieć zbawienne skutki dla naszego organizmu.

Zaleca się, aby każdego tygodnia poświęcać minimum 150 minut na aktywność o umiarkowanej intensywności oraz około 70 minut o dużej intensywności.

Badania dowodzą, jakie ilości wysiłku są zalecane, aby nasze serce lepiej pracowało. Zaleca się uprawianie sportu, który nie tylko zmniejsza ryzyko zachorowania, ale także poprawia nasze samopoczucie. Ważne jest także ograniczenie spędzania czasu w pozycji siedzącej, który należy zminimalizować do dwóch godzin w ciągu dnia.

Odżywianie – warto zwrócić uwagę na zmiany w piramidzie żywienia.

Na przestrzeni lat dokonano zmian w piramidzie żywienia, jednak wciąż ważne jest, aby zachować właściwe proporcje. Powinniśmy spożywać jak najwięcej produktów zbożowych i nieco mniej warzyw oraz owoców. Istotną rolę w diecie odgrywają także produkty mięsne, jednak należy jeść je z umiarem. Na samym szczycie piramidy znajdują się tłuszcze oraz słodycze, które nie powinny być głównym składnikiem naszej diety.

Profilaktyka | Oprócz dbania o jakość posiłków, ważne jest, aby spożywać je regularnie – zaleca się spożywanie od czterech do pięciu posiłków dziennie o regularnych porach. To kwestia, która pozwoli utrzymać prawidłową masę ciała, ponieważ jeśli będziemy dostarczać organizmowi posiłki o stałych porach dnia, nie będzie musiał magazynować pokarmu w postaci tkanki tłuszczowej.

Śniadanie jest najważniejszym posiłkiem w trakcie dnia. Dostarcza nam energii na cały dzień, dlatego nie wolno o nim zapominać!

Używki? Lepiej trzymać się od nich z daleka!

Za nałogami bardzo trudno jest zerwać, dlatego najlepiej unikać używek. Alkohol, papierosy, narkotyki i dopalacze zwiększają ryzyko występowania chorób krążenia. Dużym problemem jest palenie tytoniu, który sprzyja także rozwojowi nowotworów, dlatego niezwykle ważne jest, aby skutecznie i na zawsze zerwać z nałogiem.

Po rzuceniu palenia ryzyko wystąpienia zawału i udaru stopniowo maleje, a po roku zmniejsza się nawet o 50%. W ciągu kilku lat może nawet powrócić do poziomu osoby, która nigdy nie paliła papierosów.

Należy wiedzieć, ze substancje psychoaktywne takie jak dopalacze, mogą być tak samo szkodliwe jak narkotyki i już jedna dawka może wywołać zawał serca, a nawet zgon.

Czy da się unikać stresu?

W dzisiejszych czasach stres jest nieodłącznym elementem, który nam towarzyszy. Należy zatem jak najczęściej odpoczywać i dbać o odpowiednią ilość snu – co niestety w dzisiejszych czasach stanowi dla wielu osób problem!

WAŻNE! Również grypa może być przyczyną chorób układu krążenia. Wiele zakażeń wirusem grypy jest również czynnikiem ryzyka chorób krążenia. Powikłania, takie jak zapalenie oskrzeli i płuc mogą skutkować zawałem, niewydolnością serca, zapaleniem osierdzia i mięśnia sercowego oraz udarem mózgu!

Czy stent zabezpieczy nas przed groźnymi konsekwencjami?

Jeśli w trakcie badania koronarografii, wykryte zostanie zwężenie, uniemożliwiające prawidłowy przepływ krwi, można wykonać angioplastykę, czyli poszerzenie naczynia. Można wtedy wprowadzić stent, który poprawi ukrwienie mięśnia sercowego i przywróci drożność naczynia.

Należy pamiętać, że kilka prostych zasad: aktywność, odpowiednia dieta, utrzymywanie prawidłowej masy ciała, unikanie palenia papierosów i nienadużywanie alkoholu pozwoli nam zapobiec wystąpieniu poważnych chorób jakimi są zawał serca, czy udar mózgu.

Zachęcamy także do zapoznania się z artykułami, które podpowiedzą jak zapobiegać chorobom układu krwionośnego oraz dlaczego w leczeniu zawału serca i udaru mózgu liczy się każda minuta:

http://www.profilaktykawmalopolsce.pl/cardio/broszura.pdf

http://www.profilaktykawmalopolsce.pl/program-kardiologiczny-pr/program-kardiologiczny-dla-doroslych/wiecej-o-profilaktyce/abecadlo-profilaktyki-dla-dzieci/item/1225-dlaczego-w-leczeniu-zawalu-serca-i-udaru-mozgu-liczy-sie-kazda-minuta

Naszym gościem jest Lek. Aleksandra Lenart-Migdalska, lekarz z Kliniki Chorób Serca i Naczyń Szpitala Jana Pawła II w Krakowie.

Aleksandra Lenart-Migdalska

Aleksandra Lenart-Migdalska

Oceń to:
| Liczba ocen: 1 Średnia: 5

1 Komentarz

  1. Czerwiec 13, 2017 at 1:19 pm — Odpowiedz

    Ciężko zgodzić się niestety z tezami przedstawionymi w artykule. Przede wszystkim podstawą diety nie powinny być zboża, lecz właśnie warzywa i owoce. Te posiadają bowiem znacznie więcej niezbędnych witamin oraz minerałów, dlatego warto uczynić je podstawą swojej diety. Nie jest też dobrym pomysłem zalecanie pacjentom z problemami kardiologicznymi spożywanie “w ograniczonych ilościach” słodyczy oraz tłuszczy. Tego typu produkty powinny być przez nich całkowicie wykluczone z diety. W innym przypadku będą niestety skazani na farmakoterapię do końca życia i prędzej czy później skończą z zawałem.

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Tomasz Zielenkiewicz

Tomasz Zielenkiewicz

Zawód wyuczony i wykonywany - dziennikarz informacyjny. Tematyką zdrowia zajmuję się od dawna. Pracowałem m.in. przy realizacji programu “Encyklopedia Zdrowia” w Polsat News. Zapraszam do komentowania moich audycji i wpisów.