W ciągu ostatnich kilku lat odnotowano wzrost świadomości oraz wiedzy, w jaki sposób można zmniejszyć ryzyko chorób układu krążenia, w tym zawału serca i udaru mózgu. Jakie czynniki odgrywają tu kluczową rolę? Na te i inne pytania odpowiada dr Aleksandra Lenart-Migdalska, lekarz z Kliniki Chorób Serca i Naczyń Szpitala Jana Pawła II w Krakowie.

[aktualizacja 09’2020]

Zawał serca i udar mózgu. Co robić, aby zminimalizować ryzyko?

W ostatnich latach obserwuje się wzrost świadomości Polaków oraz większą wiedzę o chorobach układu krążenia. Coraz więcej osób zdaje sobie sprawę, że kluczowa jest zmiana trybu życia.To przede wszystkim zdrowa dieta, ruch, unikanie używek i utrzymywanie właściwej masy ciała.

Jak uniknąć zawału i udaru? Zadbaj o zdrowy styl życia!

Co robić, aby zminimalizować ryzyko zawału serca i udaru? Najważniejsza jest profilaktyka! Tu wszystko zaczyna się od A, czyli aktywności! Nawet najmniejsza porcja codziennej aktywności fizycznej może mieć zbawienne skutki dla naszego organizmu. Regularny ruch to podstawa i fundament zdrowia!

Zaleca się, aby każdego tygodnia poświęcać minimum 150 minut na aktywność o umiarkowanej intensywności oraz około 70 minut o dużej intensywności.

Badania dowodzą, jakie ilości wysiłku są wskazane, aby nasze serce lepiej pracowało. Zaleca się uprawianie sportu, który nie tylko zmniejsza ryzyko zachorowania, ale także poprawia nasze samopoczucie. Ważne jest także ograniczenie czasu spędzanego w pozycji siedzącej, który należy zminimalizować do dwóch godzin w ciągu dnia.

Odżywianie – zwróć uwagę na zmiany w piramidzie żywienia!

Na przestrzeni lat dokonano zmian w piramidzie żywienia. Wciąż jednak ważne jest, aby zachować właściwe proporcje. Powinniśmy spożywać jak najwięcej warzyw, produktów zbożowych i pamiętać także o owocach. Istotną rolę w diecie odgrywają także produkty mięsne, jednak należy jeść je z umiarem. Na samym szczycie piramidy znajdują się tłuszcze oraz słodycze.

Słodycze nie powinny być głównym składnikiem naszej diety. Powinniśmy ograniczyć je do minimum, a nawet zrezygnować z nich całkowicie!

To może Cię zainteresować: Nawyki żywieniowe a stres. Co jeść, by ukoić nerwy i zachować zdrowie?

Oprócz dbania o jakość posiłków, ważne jest, aby spożywać je regularnie. Zaleca się spożywanie od czterech do pięciu posiłków dziennie o stałych, regularnych porach. Regularność pozwoli utrzymać prawidłową masę ciała. Jeśli będziemy dostarczać organizmowi pożywienie o stałych porach dnia, nie będzie musiał magazynować pokarmu w postaci tkanki tłuszczowej.

Śniadanie jest najważniejszym posiłkiem w trakcie dnia. Dostarcza nam energii na cały dzień, dlatego nie wolno o nim zapominać!

Używki? Trzymaj się od nich z daleka!

Za nałogami bardzo trudno jest zerwać, dlatego najlepiej w ogóle unikać używek. Alkohol, papierosy, narkotyki i dopalacze zwiększają ryzyko występowania chorób krążenia. Dużym problemem jest palenie tytoniu, który sprzyja także rozwojowi nowotworów. Z tego względu niezwykle ważne jest, aby skutecznie i na zawsze zerwać z nałogiem.

Po rzuceniu palenia ryzyko wystąpienia zawału i udaru stopniowo maleje, a po roku zmniejsza się nawet o 50%. W ciągu kilku lat może nawet powrócić do poziomu osoby, która nigdy nie paliła papierosów.

Należy wiedzieć, ze substancje psychoaktywne, takie jak dopalacze, mogą być tak samo szkodliwe jak narkotyki. Już jedna dawka może wywołać zawał serca, a nawet zgon!

Zobacz także: Nie rzucaj, bo wróci! Jak uwolnić się od palenia i skutecznie rozstać się z nałogiem?

Zawał i udar a stres. Czy da się go uniknąć?

W dzisiejszych czasach stres jest nieodłącznym elementem, który nam towarzyszy. Należy zatem jak najczęściej odpoczywać i dbać o odpowiednią ilość snu. Niestety w dzisiejszych czasach dla wielu osób to ogromny problem! Dużo pracujemy i żyjemy intensywnie, a nasza doba jest zbyt krótka, aby spać wystarczająco długo.

Nie zaniedbuj snu – to jedyna właściwa forma regeneracji organizmu po całym dniu!

WAŻNE! Również grypa może być przyczyną chorób układu krążenia. Wiele zakażeń wirusem grypy jest również czynnikiem ryzyka chorób krążenia. Z tego względu ważna jest profilaktyka i unikanie ewentualnego zarażenia.

Powikłania, takie jak zapalenie oskrzeli i płuc mogą skutkować: zawałem, niewydolnością serca, zapaleniem osierdzia i mięśnia sercowego oraz udarem mózgu!

Badania profilaktyczne. Czy stent zabezpieczy nas przed groźnymi konsekwencjami?

W przypadku podejrzenia choroby wieńcowej, wykonuje się koronografię. Jeśli w trakcie badania zostanie wykryte zwężenie uniemożliwiające prawidłowy przepływ krwi, można wykonać angioplastykę, czyli poszerzenie naczynia. Zabieg polega na wprowadzeniu stentu, który poprawi ukrwienie mięśnia sercowego i przywróci drożność naczynia.

Stent może zapobiec zawałom serca i udarom mózgu.

Należy pamiętać o przestrzeganie kilku prostych zasad:

  1. regularna aktywność fizyczna,
  2. odpowiednia dieta,
  3. utrzymywanie prawidłowej masy ciała,
  4. unikanie palenia papierosów,
  5. nienadużywanie alkoholu.

Wprowadzenie powyższych zasad w życie pozwoli nam zapobiec wystąpieniu poważnych chorób, jakimi są m.in. zawał serca, czy udar mózgu.

Więcej interesujących artykułów i podcastów o podobnej tematyce znajdziesz w naszym dziale: CHOROBY SERCA I NACZYŃ.

Podcast do posłuchania

Naszym gościem była lek. Aleksandra Lenart-Migdalska, lekarz z Kliniki Chorób Serca i Naczyń Szpitala Jana Pawła II w Krakowie.

1 KOMENTARZ

  1. Ciężko zgodzić się niestety z tezami przedstawionymi w artykule. Przede wszystkim podstawą diety nie powinny być zboża, lecz właśnie warzywa i owoce. Te posiadają bowiem znacznie więcej niezbędnych witamin oraz minerałów, dlatego warto uczynić je podstawą swojej diety. Nie jest też dobrym pomysłem zalecanie pacjentom z problemami kardiologicznymi spożywanie “w ograniczonych ilościach” słodyczy oraz tłuszczy. Tego typu produkty powinny być przez nich całkowicie wykluczone z diety. W innym przypadku będą niestety skazani na farmakoterapię do końca życia i prędzej czy później skończą z zawałem.

Zapytaj lub skomentuj:

Napisz komentarz
Podaj swoje imię