Sen jest jednym z kluczowych filarów zdrowego życia, a jego jakość jest niezwykle ważna dla utrzymania dobrej kondycji całego organizmu, w tym naszej odporności! O tym, dlaczego sen jest tak ważnym aspektem życia oraz jak spać lepiej i efektywniej mówi dr Ewa Jarczewska-Gerc, psycholog społeczny z Uniwersytetu SWPS i trener biznesu.

Dlaczego sen wpływa na stan całego organizmu?

Ciało człowieka jest mechanizmem, którego wszystkie elementy muszą działać sprawnie, aby cały system dobrze funkcjonował. Gdy jeden z elementów nie pracuje prawidłowo, pociąga za sobą szereg zmian w innych obszarach organizmu.

Organizm jest jednością składającą się z ciała, umysłu i emocji człowieka. 

Ciało człowieka należy postrzegać jako pewnego rodzaju całość. Poszczególne elementy organizmu warunkują swoją pracę, dlatego zdrowy sen jest niezwykle istotnym aspektem ludzkiego życia, ponieważ wpływa na wszystkie procesy zachodzące w ciele człowieka oraz odpowiada za regenerację, równowagę psychiczną i fizyczną, a także usprawnia pracę ośrodkowego układu nerwowego (OUN).

Zasady zdrowego snu

Podstawą zdrowego snu jest jego regularność i odpowiednia długość. Warto starać się przesypiać każdej doby jednakową lub zbliżoną ilość godzin. Skutków zarwanych nocy nie da się uniknąć, a straconych godzin snu nie da się łatwo nadrobić odsypiając kolejnego dnia.

Zaleca się od 6 do 8 godzin nieprzerwanego snu każdej doby.

Ważne jest, aby każdego dnia nieprzerwanie przesypiać minimum 6 godzin, ponieważ tylko wtedy w organizmie człowieka zachodzą następujące po sobie procesy naprawcze. Stanowią one pewnego rodzaju cykl odpowiadający za regenerację całego ciała. Wskazane są także drzemki w ciągu dnia, jednak muszą być regularne, by organizm mógł się do nich przyzwyczaić.

Zaniedbując odpowiednią długość snu i niedosypiając szkodzimy swojemu zdrowiu!

Duże znaczenie dla zdrowego snu ma także pora chodzenia spać. Badania naukowe dowodzą, że istoty żyjące (również zwierzęta) mają wbudowane zegary centralne, sterujące funkcjami biologicznymi organizmu. W momencie, gdy zapada zmrok szyszynka wydziela melatoninę – hormon snu regulujący rytm dobowy. Wyciągając czysto teoretyczny wniosek człowiek powinien spać wtedy, gdy robi się ciemno, jednak z powodów klimatycznych, zwłaszcza zimą, nie zawsze jest to możliwe.

Najlepszą porą na sen jest czas pomiędzy 23.00 a 5.00-6:00.

Najgorszą porą dla ludzkiego mózgu jest czas pomiędzy północą a 5:00 rano. Wtedy procesy myślowe spowalniają, człowiek znacznie gorzej przyswaja się wiedzę i popełnia więcej błędów. W tym czasie dochodzi też do największej ilości wypadków drogowych spowodowanych zmęczeniem i sennością kierowców.

Przed snem warto zadbać o lekkostrawne posiłki.

Bardzo ważne jest także to, co spożywamy przed snem i o której jemy ostatni posiłek. Człowiek nie powinien kłaść się spać głodny, jednak musi unikać obciążających posiłków. Organizm zużywa cenną energię na trawienie, a nie na regenerację sił życiowych.

Codzienne nawyki, które rujnują zdrowy sen i …zdrowie!

Wiele codziennych rytuałów i nawyków ma fatalny wpływ na jakość snu. Wszechobecne urządzenia emitujące światło niebieskie takie jak: telewizory, komputery i telefony komórkowe hamują wydzielanie melatoniny i mogą zaburzać rytm snu! Pozornie wydaje się, że oglądanie telewizji czy przeglądanie stron internetowych działa relaksująco lub usypiająco, jednak w rzeczywistości mogą powodować częste wybudzanie się w środku nocy.

Zaleca się wyłączenie i niekorzystanie z urządzeń elektronicznych co najmniej godzinę przed snem.

Także stresujące sytuacje mają negatywny wpływ na jakość snu. Nierozwiązane problemy i konflikty dostarczają silną dawkę emocji, a wieczorna gonitwa myśli nie pozwala spać, a nawet powoduje chroniczną bezsenność!

Często spotykanym powodem niedosypiania jest stres!

Niewskazane jest również picie alkoholu i palenie papierosów tuż przed snem. Używki pobudzają szlaki przyjemnościowe w mózgu i powodują, że organizm otrzymuje błędną informację i zamiast do dnu, przygotowuje się do przyjemnych aktywności.

Alkohol metabolizuje się w ciągu trzech godzin od spożycia, a jego metabolity pobudzają organizm.

Nieuporządkowane życie to główna przyczyna problemów ze snem!

Problemy ze snem zwykle nie biorą się znikąd. Zaburzenia snu oraz bezsenność najczęściej są skutkiem braku równowagi i samoświadomości, a przede wszystkim bałaganu w życiu. Nieuporządkowane sprawy, problemy zamiatane pod dywan, niewyjaśnione konflikty oraz lęk i strach zepchnięte do nieświadomości ze zdwojoną siłą dają o sobie znać, gdy organizm nie otrzymuje bodźców ze świata zewnętrznego.

Co dobrego daje sen i jak poprawić jego jakość?

Chcąc zadbać o zdrowy sen, warto zadbać o odpowiedni relaks już kilka godzin przed położeniem się do łóżka. Wieczór powinien służyć wyciszeniu i przygotowaniu się do snu. Warto w tym czasie sięgnąć po książkę lub wspomóc się medytacją oraz technikami relaksacyjnymi. Dobrym pomysłem są także ćwiczenia fizyczne, które zniwelują napięcie i obniżają poziom stresu. Trzeba jednak wiedzieć, by unikać intensywnego wysiłku, podczas którego wydzielają się duże ilości kortyzolu i zamiast wyciszyć, jeszcze bardziej pobudzimy swój organizm.

Tuż przed snem warto sięgać po ulubione rozrywki, które nie emitują światła niebieskiego.

Na jakość snu wpływa uporządkowanie życia i relacji z ludźmi oraz pozbycie się zepchniętych do nieświadomości trudności, problemów i poczucia winy. Bardzo ważna dla snu jest również zbilansowana dieta oparta na piramidzie zdrowego żywienia oraz regularność posiłków. Warto zadbać przy tym także o aktywność fizyczną, rozwój intelektualny oraz codzienne,wieczorne rytuały, które pozwolą się zrelaksować i wyciszyć. 

Co dobrego daje nam sen?

  1. Regeneracja narządów wewnętrznych i poprawa wszystkich funkcji życiowych. 
  2. Poprawa odporności i usprawnienie procesów immunologicznych, co w efekcie zapewnia łatwiejszą walkę z infekcjami i chorobami.
  3. Lepsza koncentracja i pamięć oraz przyswojenie wiedzy nabytej w ciągu całego dnia.
  4. Konsolidacja wspomnień – transmisja śladów pamięciowych z hipokampa do kory mózgowej. 
  5. Obniżenie poziomu cholesterolu i regulacja stężenia glukozy we krwi.
  6. Usprawnienie procesów metabolicznych i utrzymanie właściwej masy ciała.
  7. Więcej energii do działania. 

“Bądź lepszy w łóżku”!

Sen, dieta, aktywność fizyczna, ćwiczenia intelektualne i relacje międzyludzkie to pięć filarów zdrowego życia. Niestety liczne badania pokazują, że wiele osób nie dosypia, a problemy ze snem są na szczycie problemów psychicznych Polaków!

Warto uświadomić sobie, że sen jest niezwykle ważny dla zdrowia i ogólnej kondycji organizmu!

Posłuchaj podcastu, tam znajdziesz więcej ciekawych informacji!

Sprawdź to >>> Chmiel, dobre zioło na sen i uspokojenie, ale czy tylko?

Anna Iwanowska
Większość ludzi zna mnie jako Blu. Z radiem jestem związana już od prawie 15 lat - dzięki temu poznałam je od każdej strony i w zasadzie tworzymy już stare, dobre małżeństwo. Od wielu lat niewytłumaczalnie kocham Argentynę (jeszcze w niej nie byłam i płaczę po przegranym meczu reprezentacji). Pasjonuje mnie mózg i wszystko, co z nim związane (pod-, nad- świadomość, mentalizm, pamięć, nauka, schorzenia itp). Bardzo lubię zdobywać wiedzę na różne tematy (od fizyki kwantowej, przez filozofię i przyrodę, aż po historię starożytną czy psychologię). Lubię stawiać sobie wyzwania i spełniać swoje marzenia, dlatego skakałam już ze spadochronem, rozmawiałam z Mikem Pattonem, byłam na koncercie Johnny'ego Deppa, byłam na show mentalisty Derrena Browna, brałam udział w popularnym teleturnieju, jeździłam wyczynowo na rolkach czy konno przez las podczas burzy. A moje ulubione słowo to oksymoron.

Zapytaj lub skomentuj:

Napisz komentarz
Podaj swoje imię