Na starość nie ma lekarstwa, jednak jesień życia też może być piękna! Jak w podeszłym wieku realizować swoje pasje i żyć szczęśliwie oraz o tym, dlaczego senior powinien być aktywny rozmawiamy z prof. dr hab. n. med, Mirosławem Pasowiczem, internistą, kardiologiem i radiologiem z Instytutu Medycyny Innowacyjnej IMIcare w Krakowie.

aktualizacja 07’2020

Senior powinien być aktywny!

Senior może realizować swoje pasje w różny sposób. Jesień życia to dobra okazja do podejmowania aktywności, na które wcześniej brakowało czasu. Możliwości spędzania wolnego czasu jest mnóstwo i warto z nich korzystać! Można podróżować, poznawać nowe miejsca, spacerować, a nawet uprawiać sporty wyczynowe!

Ruch i aktywność fizyczna mają właściwości lecznicze!

Wszelkiego rodzaju aktywność fizyczna ma działanie lecznicze i przynosi wiele korzyści dla zdrowia. Ruch pełni kluczową rolę w utrzymaniu dobrej kondycji oraz harmonii ciała i ducha. Aktywność wpływa pozytywnie nie tylko na fizyczność człowieka, ale także na jego psychikę!

Regularny ruch skutkuje:

  • obniżenieniem wagi,
  • regeneracją mięśni,
  • spadkiem poziomu cholesterolu,
  • obniżeniem spoczynkowej akcji serca,
  • regulacją poziomu glukozy,
  • uwolnieniem komórek macierzystych, odpowiedzialnych za regenerację uszkodzonych tkanek.

Niektórzy lubią wycieczki, spacery i umiarkowany ruch. Inni realizują się uprawiając sporty wyczynowe. 

Senior powinien dostosować rodzaj aktywności fizycznej do swoich możliwości i robił to, co sprawia mu radość. Starość nie musi być smutna i samotna! Trzeba tylko znaleźć receptę na szczęśliwą, satysfakcjonującą jesień życia i przeżyć ją jak najlepiej.

To może Cię zainteresować: Nordic walking to sposób na globalny ruch i wyśmienitą kondycję!

Nie zamykajmy starości w czterech ścianach

Aktywność to także komunikacja i spotkania z innymi, o czym senior nie może zapominać! Z tego względu warto szukać okazji do wyjścia z domu, wymiany poglądów, rozmowy na interesujące tematy i miłego spędzenia czasu! Jeżeli osoba starsza ma taką możliwość, powinna z niej skorzystać. Aktywni seniorzy żyją dłużej i są szczęśliwi!

Na starość nie ma lekarstwa, ale życie seniora może i powinno być przeżywane z pasją.  Wtedy będzie szczęśliwsze i pełniejsze!

Przykładem aktywnego seniora jest Pan Antoni Huczyński, pełen życia 92-latek. Pomimo zaawansowanego wieku wciąż jest aktywny fizycznie, stosuje zdrową dietę i na dodatek kilka lat temu wydał autobiografię! Dzięki działalności w internecie stał się bardzo popularny w internecie wśród młodszego pokolenia.

Dobre nawyki, w tym dieta, aktywność fizyczna oraz odpowiednie nawadnianie i oczyszczanie organizmu są bardzo ważne. To kluczowa kwestia, jeśli chcemy pozostać w dobrym zdrowiu do późnej starości!

Seniorze, doceń rolę diety i dobrego nawodnienia!

Jeżeli ktoś ma wystarczająco dużo samodyscypliny, to efekty będą bardzo dobre. Senior powinien dbać o dietę, stosować mniej zakwaszających produktów i zamienić je na te alkalizujące. Powinien zatem ograniczyć węglowodany i jeść więcej warzyw, owoców, kasz, roślin strączkowych. Senior musi także pamiętać o regularnym nawadnianiu organizmu. Warto sięgać po niegazowaną i niskozmineralizowaną wodę.

Pamiętajmy, że nasz organizm składa się w ponad 60% właśnie z wody. Dlatego stałe uzupełnianie płynów jest tak ważne! 

Woda to nasze naturalne paliwo. Odpowiednie nawodnienie usprawnia wszystkie procesy metaboliczne w organizmie i ułatwia usuwanie zanieczyszczeń. Bez odpowiedniej ilości wody organizm szybciej się starzeje! Z tego względu nie można zapominać o właściwym i regularnym nawadnianiu.

Dowiedz się więcej o wodzie: Woda – środowisko dla większości procesów metabolicznych!

Trzeba także zdawać sobie sprawę, że jeżeli nasza dieta przez długie lata opierała się na cukrze, kawie i niezdrowej żywności, organizm potrzebuje minimum 3-4 miesięcy, się oczyścić.

Dlatego osoby starsze powinny obserwować swój organizm i zastanowić się, który układ jest najbardziej obciążony. Choroby zawsze rozpoczynają się na poziomie komórkowym, a ich objawy pojawiają się znacznie później i długo mogą nie dawać żadnych objawów! Z tego względu warto wsłuchiwać się w swój organizm i nie zwlekać z wizytą u lekarza, gdy budzi niepokój!

starość

Czy na starość można zmienić nawyki?

Najczęściej seniorzy cierpią na nadwagę, otyłość, zaburzenia metaboliczne, nadciśnienie, bóle stawów i kręgosłupa. Chcąc ograniczyć ryzyko kolejnych problemów zdrowotnych, senior powinien przywrócić swojemu organizmowi równowagę poprzez zmianę złych nawyków. Nie jest to sprawa prosta, ale warta wysiłku!

W utrzymaniu dobrej kondycji ciała i ducha mogą być przydatne nowoczesne technologie i “personalizacja medycyny”.

W dzisiejszych czasach mamy dostęp do coraz większej ilości nowoczesnych technologii. Powstają liczne aplikacje pomagające w ocenie stanu naszego ciała i stylu życia, po które warto sięgać. Tu apel do dzieci i wnuków seniorów, żeby pomogli starszym członkom rodziny poznać nowoczesne i przydatne narzędzia.

Starość może być przeżyta zdrowo i szczęśliwie. Warto o to zawalczyć – na pozytywne zmiany nigdy nie jest za późno! 

Radioklinika | Mieczysław Pasowicz

Naszym gościem był profesor Mieczysław Pasowicz, założyciel i Prezydent Polskiego Stowarzyszenia Dyrektorów Szpitali, laureat wielu nagród. Przez blisko 20 lat pełnił funkcję dyrektora Krakowskiego Szpitala Specjalistycznego im. Jana Pawła II w Krakowie. Obecnie pracuje w Instytucie Medycyny Innowacyjnej www.imicare.pl

Podcast do wysłuchania

 

Materiał zrealizowano podczas Małopolskiego Dnia Seniora.

Więcej interesujących artykułów i audycji znajdziesz w naszym dziale: STREFA SENIORA.

Zapytaj lub skomentuj:

Napisz komentarz
Podaj swoje imię