Prawidłowa postawa podczas siedzenia to temat, który dotyczy większości społeczeństwa ze względu na prowadzony tryb życia. Problem jest niestety często bagatelizowany a winę za bolesne dolegliwości zrzucamy na nieodpowiednie krzesło. Czy słusznie?

Oceń to:
| Liczba ocen: 22 Średnia: 4.6

Prawidłowa postawa w trakcie siedzenia zależy jednak tylko od zdrowych nawyków i od nas samych. Nie należy oczywiście bagatelizować tego, na czym siedzimy i w jakich warunkach pracujemy, ale to od naszego wysiłku fizycznego będzie zależeć, czy będziemy się dobrze czuć. Osoby prowadzące siedzący tryb życia powinny pamiętać, aby w ciągu dnia regularnie wykonywać krótkie ćwiczenia fizyczne, które pomogą uniknąć bolesnych dolegliwości.

Ćwiczenia zalecane przez lekarzy ortopedów i fizjoterapeutów nie są inwazyjne i nie wymagają dużej aktywności ruchowej. Istotne jest także prawidłowe schylanie, ponieważ zła postawa obciąża kręgosłup i może skutkować nieodwracalnymi uszkodzeniami.

Wdowi garb – jak mu zapobiec?

Wdowi garb to dysfunkcja objawiająca się kifozą odcinka piersiowego kręgosłupa. Odcinek szyjny narażony jest na przeciążenie, gdy podczas pracy przy komputerze nie widzimy dokładnie ekranu monitora i wysuwamy głowę do przodu. Aby uniknąć wdowiego garbu, należy skorygować wadę wzroku i odpowiednio przystosować miejsce pracy.

Lekarze alarmują – zakrzepica żył głębokich kończyn dolnych może być groźnym następstwem wieloletniej, nieprawidłowej postawy podczas siedzenia!

Nieprawidłowa postawa blokuje żyły i może wywołać nieodwracalne uszkodzenia w organizmie. Zakrzepica spowodowana jest niewydolnością żył i zastawek żylnych, wywoływaną przez nieużywaną pompę mięśniową podczas siedzenia, ponieważ mięśnie nie napinają się i nie wspomagają odpływu żylnego. Daleką konsekwencją tego stanu może być zakrzepica żył głębokich, która stanowi zagrożenie nie tylko dla zdrowia, ale i życia!

Zespół cieśni nadgarstka i łokieć tenisisty coraz częściej dotykają młodych ludzi!

Wbrew powszechnej opinii łokieć tenisisty nie dotyka tylko sportowców, a jest chorobą zawodową. W przypadku tenisistów dolegliwości zostaną wywołane nagle, poprzez silne uderzenie rakietą, natomiast u pracowników biurowych pojawiają się na skutek długotrwałych, powtarzających się czynności, które mogą wywołać przewlekły stan zapalny nadkłykcia bocznego kości ramiennej. W obu przypadkach choroba jest ta sama, jednak mechanizmy jej powstawania będą inne.

Siedzący tryb życia –  jak zapobiegać rozwojowi chorób?

Masaż, regularna aktywność fizyczna i elewacja kończyn dolnych, czyli uniesienie nóg pomogą utrzymać prawidłową postawę i zapobiegną bolesnym dolegliwościom. Popularne niegdyś pajączki będą skuteczne tylko w przypadku dzieci, jednak dorośli powinni samodzielnie i świadomie wypracować nawyk prawidłowego siedzenia.

Nieodpowiednie krzesło w miejscu pracy – co robić?

Jeśli krzesło jest niekomfortowe, niestety nie ma innej rady, jak jego zmiana. Należy wybierać takie krzesła, które mają jak najwięcej możliwości: regulację zagłówka i podłokietników, czy zmianę wysokości.

Im więcej możliwości regulacji krzesła, tym łatwiej znaleźć odpowiednie ustawienie dla siebie, które nie będzie obciążało naszego kręgosłupa.

 

Zbawienną dla naszego kręgosłupa będzie regularna gimnastyka. Jeśli prowadzimy siedzący tryb życia wystarczy 5 minut umiarkowanej aktywności co godzinę. Należy pamiętać, że to mięśnie muszą utrzymać odpowiednią postawę ciała, a wypracowanie zdrowych nawyków będzie zbawienne dla naszego kręgosłupa.

Naszym gościem jest Grzegorz Frankowski – fizjoterapeuta, Wydział Nauk o Zdrowiu, Instytut Fizjoterapii, Zakład Fizjoterapii Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Grzegorz Frankowski

Grzegorz Frankowski

Jak dobrać odpowiednie krzesło? Które będzie TYM odpowiednim? Postaramy się wkrótce odpowiedzieć na to pytanie, wybierając kilka dostępnych na rynku produktów i opisując ich zalety i wady!

Oceń to:
| Liczba ocen: 22 Średnia: 4.6

Brak komentarzy

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Tomasz Zielenkiewicz

Tomasz Zielenkiewicz

Zawód wyuczony i wykonywany - dziennikarz informacyjny. Tematyką zdrowia zajmuję się od dawna. Pracowałem m.in. przy realizacji programu “Encyklopedia Zdrowia” w Polsat News. Zapraszam do komentowania moich audycji i wpisów.