Kultura zachodnioeuropejska i amerykańska stworzyła mit redukujący zapotrzebowanie na sen. Człowiek, który jest „fit” może ćwiczyć i pracować, a snu potrzebuje niewiele. A to nieprawda! Niedawni laureaci Nagrody Nobla zwiększyli “świadomość znaczenia właściwej higieny snu” – powiedziała, cytowana przez Reutersa Juleen Zierath z akademii noblowskiej. A my o zaburzeniach snu rozmawiamy z dr Pawłem Brudkiewiczem – specjalistą psychiatrą, psychoterapeutą, którego zainteresowania kliniczne obejmują m.in.: medycynę snu tj. bezsenność i inne zaburzenia snu.

[aktualizacja 09’2020]

TUTAJ » Możecie także wysłuchać pierwszej części audycji.

Czy melatonina jest skuteczna przy zaburzeniach snu?

Melatonina jest bezpiecznym lekiem. Jednocześnie jest farmaceutykiem, który działa albo bardzo słabo, albo wcale. Lepszą skuteczność ma melatonina o przedłużonym uwalnianiu (nazwa handlowa: Circadin), jednak od pewnego czasu nie jest już dostępna w Polsce. Rynek zalały natomiast słabiej działające melatoniny OTC, czyli te dostępne bez recepty.

Melatonina bywa pomocna w niektórych przypadkach, takich jak na przykład zmiana stref czasowych, może być też stosowana jako uzupełnienie innej farmakoterapii.

Melatonina nie powoduje skutków ubocznych. Bardzo dobrze sprawia się w leczeniu zaburzeń snu związanych ze zmianą stref czasowych. Dotyczy to także osób pracujących zmianowo, gdzie dochodzi do rozregulowania faz snu. Melatonina wskazana jest także w przypadku bezsenności u osób niewidomych, które nie mogą korzystać ze światła słonecznego – naturalnego regulatora rytmu dobowego.

Zaburzenia snu. Czy warto sięgać po zioła?

Preparaty ziołowe są dobrą alternatywą. Warto jednak wiedzieć, że nie zawsze można je łączyć z lekami, ponieważ mogą wchodzić w niekorzystne interakcje. W procesie leczenia bezsenności i zaburzeń snu często zaleca się ich odstawienie, ponieważ nie są wystarczająco skuteczne. W przypadku warto zamienić je na farmakoterapię.

Preparaty ziołowe zwykle są pierwszym wyborem osób zmagających się z bezsennością.

Do gabinetów lekarskich najczęściej trafiają osoby, które nie odniosły spodziewanego efektu przyjmowania preparatów ziołowych. U niektórych pacjentów takie preparaty dopiero z czasem mogą przestać być skuteczne i problem zaburzeń snu powraca.

Przeczytaj także: Ziołolecznictwo w trosce o zdrową psychikę i nie tylko!

bezsenność

Bezsenność i zaburzenia snu. UWAGA na energetyki!

Napoje energetyczne dają często bardzo złe skutki uboczne w postaci nerwowości i bezsenności! Pamiętajmy, że nie są to produkty przebadane i nie wiadomo do końca, jak działają! Więcej piszemy o nich ⇒ TUTAJ.

Spożywanie energetyków niesie za sobą nie tylko bezsenność, ale także poważne konsekwencje dla zdrowia!

Dr Brudkiewicz wskazuje w rozmowie przykład kierowców, którym w długiej podróży bardziej od kawy i energetyków poleca drzemkę. Jak dodaje, kultura zachodnioeuropejska i amerykańska stworzyła mit redukujący zapotrzebowanie na sen. Człowiek, który jest „fit” może ćwiczyć i pracować, a snu potrzebuje niewiele. A to nieprawda!

Sen jest niezwykle ważny i nie wolno traktować go po macoszemu.

Regeneracja organizmu w nocy jest niezwykle ważna. Sen usuwa wolne rodniki z naszego mózgu, niejako “sprząta umysł” i regeneruje nasze siły. Gdy śpimy, odpoczywa cały organizm i tylko wtedy nasz mózg może się w pełni zregenerować. Trzeba mieć świadomość, że nic innego tego nie zastąpi!

To może Cię zainteresować: Dobry sen to klucz do zdrowia i odporności całego organizmu!

Zaburzenia snu a lęki senne i koszmary

Lęki senne oraz koszmary są to dwie odrębne sprawy. Pierwszy problem może być objawem depresji lękowej. Z kolei uciążliwe koszmary mogą wskazywać na zespół stresu pourazowego. Warto wiedzieć, że nie dotyczy on tylko weteranów wojennych, ale też ofiar wypadków, świadków tragedii, osób molestowanych itd.

Nawracające lęki senne i uciążliwe koszmary to problem, z którym warto udać się do specjalisty.

Koszmary i lęki senne występują także u dzieci. We większości przypadków są naturalną reakcją wkraczającego w świat małego człowieka. Powinniśmy wtedy, jako rodzice, dać dziecku po przebudzeniu dużą porcję naszego uczucia, dążyć do zapewnienia mu poczucia bezpieczeństwa i odciągnąć jego myśli od przykrych wspomnień sennych.

UWAGA! W niektórych przypadkach, gdy problem u naszej pociechy jest nasilony i częsty, a dziecko nie dochodzi do siebie długo po takim epizodzie, warto udać się do specjalisty!

Zaburzenia snu | Zegar biologiczny

Czy budzenie się w nocy to także zaburzenia snu?

Sen nie jest zjawiskiem jednorodnym i cyklicznym – składa się z różnych faz. Ruchy, mimika, czy odgłosy wydawane podczas snu nie muszą być objawem jakiegoś poważnego problemu. Różnimy się bowiem charakterologicznie i to też objawia się w nocy.

Dobry sen wcale nie oznacza leżenia w bezruchu!

Powszechnym i fizjologicznym zjawiskiem są też wybudzenia w nocy i nie powinny one być powodem do niepokoju. Większość z nas wybudza się w drugiej połowie nocy, jednak zwykle tego nie pamiętamy.

Sprawdź również: Czy chrapanie może być niebezpieczne dla zdrowia?

Podcast do wysłuchania

2 KOMENTARZE

Zapytaj lub skomentuj:

Napisz komentarz
Podaj swoje imię