Jogurt możemy znaleźć niemal w każdej lodówce polskiej rodziny. Wykorzystujemy go zarówno jako składnik sosów i dressingów, jak również jako zdrowy deser dla całej rodziny. Ten wdzięczny mleczny napój tak zakorzenił się w naszej kulinarnej tradycji, że stosujemy go nie zastanawiając się nawet nad jego prozdrowotnymi właściwościami. Przyjrzyjmy się więc czym powinien wyróżniać się naprawdę dobry jogurt!

Czym jest jogurt?

Jogurt to po prostu mleczny napój, zazwyczaj o gęstej konsystencji otrzymywany z pasteryzowanego mleka krowiego.

Jogurt naturalny powstaje w wyniku fermentacji mleka poddanego działaniu odpowiednich szczepów bakterii.

Świeży jogurt nigdy nie jest jednolity i ma wyraźnie rozdzielone fazy – tzw. “skrzep i wodę”. Dopiero wymieszanie obu faz sprawia, że jogurt jest aksamitny i ma jednolitą konsystencję.

Dobry jogurt naturalny powinien mieć stosunkowo krótki skład – przy czym dodatek niektórych substancji pomocniczych wcale nie musi oznaczać, że dany produkt cechuje się kiepską jakością. Uwzględnienie w składzie niektórych jogurtów neutralnych dodatków – jak na przykład skrobia modyfikowana, ma na celu utrzymanie właściwej konsystencji.

To samo dotyczy mleka w proszku. Choć rzeczywiście jest kaloryczne, to niesłusznie przez niektórych uznawane jest za coś zupełnie niezdrowego. Mleko w proszku jest bowiem niczym innym, jak mlekiem pełnotłustym poddanym najpierw pasteryzacji, potem odparowaniu wody, a następnie suszeniu. Ma dłuższą trwałość, a do niektórych jogurtów dodaje się je, jako substancję zagęszczającą.

W ostatnich latach pojawiają się doniesienia, że mleko i jaja w proszku mogą zawierać tzw. oksysterole, którym zarzuca się negatywny wpływ na układ sercowo-naczyniowy. Warto jednak przytoczyć w tym miejscu słowa Paracelsusa – Dosis facit venenum – Dawka czyni substancję trucizną. Szkodliwość żywości można rozpatrywać na wiele różnych sposobów. Samo mleko obfituje przecież w nasycone tłuszcze zwierzęce, których nadmiar również jest szkodliwy dla zdrowia. Ale jednocześnie jest bogate w wapń, witaminy i minerały, co sprawia, że bez mleka trudno sobie wyobrazić codzienną egzystencję 😉

Nasz naturalny wybór
Nasz naturalny wybór w codziennym jadłospisie.

Czy wiesz, że?

Z najnowszych badań wynika, że bardzo prostym sposobem, aby utrzymać ciśnienie krwi na dobrym poziomie, jest spożywanie pokarmów bogatych w probiotyki, takich jak jogurt oraz kefir.

W czasopiśmie “Arterial Hypertension” (oficjalne czasopismo Polskiego Towarzystwa Nadciśnienia Tętniczego) opublikowano wyniki badań, według których u 550 uczestników, którzy przyjmowali probiotyki przez 2 miesiące, średni poziom ciśnienia skurczowego spadł o 3,56 milimetrów słupa rtęci (mm Hg), natomiast poziomy rozkurczowe spadły o 2,38 mm Hg. Podobne wyniki obserwuje się w czasie stosowania leków hipotensyjnych, które w przeciwieństwie do probiotyków obarczone są różnymi działaniami niepożądanymi.

Jogurty i probiotyczne szczepy bakteryjne

Jogurty naturalne zawierają w swoim składzie probiotyczne szczepy bakteryjne, które wykazują w stosunku do ludzkiego organizmu aktywność prozdrowotną.

W dobrych jogurtach oprócz żywych kultur bakterii jogurtowych znajdziemy również dodatek jednego lub dwóch szczepów probiotycznych o udowodnionych klinicznie właściwościach.

Są to najczęściej szczepy Lactobacillus acidophilus LA-5 oraz Bifidobacterium lactis BB-12.Oba szczepy to tzw. szczepy ludzkie – charakteryzują się dużą przeżywalnością zarówno w procesie produkcyjnym, jak i w jelicie.

Wybierając jogurt warto sprawdzić czy dany produkt ma właściwie oznaczony szczep probiotyczny: gatunek + rodzaj + oznaczenie literowo-cyfrowe.

Jogurty owocowe i temat cukru

Dodanie do jogurtu naturalnego owocowego wsadu czyni go… jogurtem owocowym. Często pojawiają się zarzuty, że jogurty owocowe obfitują w cukier i z tego powodu nie są wcale dobrym wyborem dla dzieci. Pamiętajmy przy tym całym “hejcie” na cukier, że węglowodany – zarówno proste i złożone są ważnym składnikiem odżywczym niezbędnym w dobrze zbilansowanej diecie. Są źródłem energii dla wielu procesów zachodzących w naszym organizmie, a najwięcej cukru zużywają mięśnie i mózg. Masa mózgu stanowi jedynie 2% całej masy ciała, a on sam w ciągu doby zużywa nawet 20% dostarczanej energii.

Zupełne usunięcie cukru z jadłospisu (szczególnie u rozwijających się dzieci) jest niebezpieczne. Warto jednak dbać, by dostarczać go w zdroworozsądkowych ilościach!

Pozostając jednak w temacie cukru w jogurtach warto zadać sobie pytanie – co jest jego źródłem i jaką rolę on pełni w jogurcie? Większość z nas wyobraża sobie, że producent dosypuje cukier, by nadać mu wyłącznie słodki smak. W dobrych jogurtach źródłem węglowodanów są cukry zawarte w samych owocach i mleku (laktoza).

Jogurty dobrym wyborem w codziennym jadłospisie

Jogurty – zarówno naturalne, jak i w owocowe należy traktować jako żywność funkcjonalną, czyli taką o odpowiedniej wartości odżywczej, która jednocześnie wywiera bezpośredni wpływ na zdrowie. Jeśli słodki smak jogurtów miałby zachęcić młodsze dzieci do ich spożywania – nie mam nic przeciwko temu. Wychodzę z założenia, że z dwojga złego zdrowszym składnikiem takich jogurtów będzie cukier niż sztuczne słodziki jak aspartam czy acesulfam.

Pamiętajmy, że jogurty i inne przetwory mleczne są niejako naturalnym środowiskiem dla probiotyków. Dostarczając je w ten sposób do organizmu możemy być pewni, że świetnie wzbogacą naszą mikroflorę.

Oceń to:
| Liczba ocen: 7 Średnia: 3.7

Zapytaj lub skomentuj:

Napisz komentarz
Podaj swoje imię