Czy czerwone mięso jest korzystne dla naszego serca? Skąd się biorą i na czym polegają kontrowersje dotyczące jego spożywania?

Oceń to:
| Liczba ocen: 9 Średnia: 4.7

Czerwone mięso | Zapraszam do wysłuchania ciekawej audycji radiowej, w której o czerwonym mięsie, wspólnie z Eweliną Myłek, rozmawiamy z prof. dr hab. n med. Arturem Mamcarzem oraz dr n. med. Danielem Śliżem, którzy będą uczestniczyć w sesji specjalnej na ten temat podczas Kongresu Kardiologia Prewencyjna 2016

Streszczenie audycji radiowej (podcastu), dla tych którzy wolą czytać.

Czerwone mięso bez wątpienia podzieliło Polaków na zwolenników i przeciwników jego spożywania. Lekarze zgodnie twierdzą, że czerwone mięso jest produktem, którego powinno się unikać. Udowadniają to coraz nowsze wydania piramidy zdrowego żywienia, u której podstawy znajdują się przede wszystkim warzywa i tłuszcze roślinne.

Na temat nie najlepszego wpływu czerwonego mięsa na ludzki organizm rozmawiamy z prof. dr n. med. Arturem Mamcarzem oraz dr n. med. Danielem Śliżem z III Kliniki Chorób Wewnętrznych i Kardiologii Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego.

Mięso jest produktem bogatym w białko komplementarne – takim mianem określa się dwa lub więcej białek, których skład aminokwasowy nawzajem się uzupełnia. Dotyczy to głównie aminokwasów egzogennych, kiedy niedobór aminokwasów w jednym białku jest uzupełniany przez aminokwasy drugiego białka (gdzie aminokwasy są w nadmiarze).

Aby nasz organizm prawidłowo się rozwijał, potrzebuje białka – a dokładnie 8 aminokwasów, których sam nie potrafi syntezować!

Dieta bezmięsna – w tym przypadku białka komplementarnego nie można pozyskać tylko z jednej rośliny, dlatego chcąc uzupełniać wszystkie niezbędne składniki odżywcze, należy odpowiednio komponować codzienne posiłki.

UWAGA! Dietę wegetariańską, czy też wegańską da się skomponować w taki sposób, żeby pokryć zapotrzebowanie na niezbędne nam aminokwasy!

Mięso jest bogate w tłuszcze nasycone, których spożycie, według wytycznych Europejskiego Towarzystwa Kardiologicznego, należy ograniczyć. Spożycie mięsa powinno być minimalizowane, a nawet całkowicie eliminowane.

Produkty zawierające tłuszcze nasycone zaburzają gospodarkę lipidową, a w efekcie przyczyniają się do rozwoju miażdżycy, występowania zawałów niedokrwiennych i udarów oraz skrócenia życia.

Mięso nie jest podstawą piramidy żywienia i właściwą jest zamiana produktów zwierzęcych na roślinne w diecie. Jeśli już wybieramy mięso to powinno być chude, pozbawione skóry i co najważniejsze – ma być spożywane bardzo rzadko!

Jak właściwie przyrządzać mięso?

Osoby, które nie potrafią wyeliminować mięsa z diety, powinny pamiętać, aby spożywać je jak najmniej przetworzone. Mięso należy piec lub gotować na parze, a także unikać jego smażenia oraz długiego grillowania, gdyż wpływa to niekorzystnie na ludzki organizm i przyczynia się do powstawania nowotworów. Warto wybierać chude mięso, które najlepiej zastąpić rybami morskimi, które są doskonałym źródłem białka i zdrowych tłuszczów.

Niestety, bez względu na rodzaj mięsa, każde z nich zawiera zbyt dużą ilość cholesterolu, którego poziom w różnych rodzajach mięs jest porównywalny i stanowi różnicę zaledwie kilku procent. Niebezpieczeństwo stanowi nie tylko cholesterol, ale także nasycone kwasy tłuszczowe, które obecne są w tłustych produktach. Stanowią one czynnik ryzyka podwyższonego stężenia cholesterolu u człowieka.

Uwaga na zły cholesterol LDL!

Przemiany biologiczne powodują, że w organizmie ludzkim istnieje zbyt wysokie stężenie złego cholesterolu LDL. Istnieją dwa główne sposoby, aby ograniczyć jego poziom w organizmie: można leczyć wysokie stężenie cholesterolu farmakologicznie za pomocą statyn albo ograniczyć spożywanie tłuszczu zawartego m.in. w mięsie.

Skuteczność zalecanych celów terapeutycznych wśród pacjentów, których leczy się stetynami jest bardzo niska i oscyluje na poziomie 1-10 %. Patrząc na wyniki należy z pokorą stwierdzić, że jest wciąż bardzo wiele do zrobienia w tej kwestii. Zachęcenie pacjentów do prowadzenia zdrowego stylu życia jest bardzo dużym wyzwaniem dla medycyny. Jeśli dojdzie do zaniedbań metabolicznych, które są skutkiem długotrwałego złego stylu życia, niestety nie sposób uniknąć leczenia farmakologicznego – mówi dr Daniel Śliż.

Europejskie Towarzystwo Kardiologiczne proponuje rozwiązania, z których lekarze muszą korzystać, chcąc właściwie zmotywować pacjenta do zmiany stylu życia. Należy pamiętać, że im niższy poziom cholesterolu LDL tym lepiej i nawet jeśli pacjenci przyjmują leki farmakologiczne, powinni zmienić sposób żywienia, ale także zwiększyć aktywność fizyczną.

Problemem jest dostępność wysokoprzetworzonego jedzenia, którego pozyskiwanie współcześnie nie jest trudnością. Należy wypracować model, który ograniczy spożywanie niezdrowych produktów.

Jak skutecznie zmieniać nawyki?

Wszystkie wprowadzane zmiany muszą być akceptowane przez organizm i nie mogą wymagać od niego nadmiaru wysiłku. Zmieniajmy nawyki powoli, metodą małych kroków, ciesząc się z małych sukcesów, które w końcu doprowadzą nas do celu!

Stopniowa, świadoma zmiana stylu życia na zdrowszy pozwoli uniknąć w przyszłości częstych hospitalizacji, zmniejszy ryzyko zgonu z powodu chorób sercowo-naczyniowych i zminimalizuje zagrożenie rozwoju nowotworu.

Nie bez znaczenia jest aktywność fizyczna. Tu także niech obowiązuje zasada małych kroków. Nie stawiajmy sobie poprzeczki zbyt wysoko, nie zmuszajmy się do niczego bo to będzie rodziło tylko frustrację i szybko pojawi się zniechęcenie. Wybierajmy na początek te aktywności fizyczne, które sprawiają nam przyjemność i stopniowo zwiększajmy ich intensywność pamiętając jednocześnie o zapewnieniu organizmowi codziennej porcji ruchu.

Właściwy balans pomiędzy dietą a aktywnością fizyczną pozwoli utrzymać dobrą formę przez długi czas. Rozwój medycyny spowodował, że ludzie żyją dłużej, a zdrowy styl życia pozwoli wielu z nich dożyć do późnej starości w dobrym zdrowiu.

Nie bez znaczenia jest też nasza kondycja psychiczna, dlatego warto otaczać się życzliwymi ludźmi, spędzać czas wspólnie i aktywnie, celebrować posiłki. Jedzenie w pośpiechu i byle jak, nie pójdzie nam na zdrowie!

Dieta_mięso_Radioklinika

Białko w diecie!

Spożycie białka jest nieproporcjonalne do ilości, której potrzebuje ludzki organizm, a największym problemem jest jego jakość. Przejście na diety roślinne nie jest prostym procesem i należy prowadzić go świadomie.

Dieta wegetariańska? Tak, ale z głową!

Obok korzyści, które mogą wynikać z modyfikacji żywieniowych czyha także kilka niebezpieczeństw. Podczas diety wegetariańskiej należałoby zwrócić uwagę na ilość spożywanego żelaza i witaminy B12, a w przypadku diety wegańskiej – na ilość wapnia.

Jest on istotnym pierwiastkiem, ponieważ badania pokazują, że weganie narażeni są na złamania szyjki kości udowej. Nieodpowiednie stosowanie nawyków żywieniowych może zwiększyć ryzyko innych patologii. Białko pełni istotną rolę w diecie i jeśli będziemy spożywać rośliny strączkowe i produkty pełnoziarniste, z pewnością dostarczymy naszemu organizmowi cały zestaw aminokwasów jednego dnia. Ważne jest także przyjmowanie kwasów omega obecnych w glonach i siemieniu lnianym.

Goście Radiokliniki:

mamcarz_sliz_kardiologia-prewencyjna_radioklinika_kardiologia-bez-kolejki

prof. dr hab. n. med. Artur Mamcarz oraz dr n. med. Daniel Śliż.

Polecam tu  publikację “Kardiologia sportowa w praktyce klinicznej” pod redakcją naukową prof. Artura Mamcarza i dr Wojciecha Braksatora. To obszerna publikacja, która pokazuje dużą rolę kardiologii sportowej w wykrywaniu niestwierdzonych dotąd nieprawidłowości w układzie krążenia. Ocenie podlegają zmiany w tym układzie pod wpływem intensywnych wysiłków fizycznych. Rolą kardiologii sportowej jest też oszacowanie możliwego ryzyka związanego z chorobą serca, wydawanie opinii kardiologicznej na temat dalszej aktywności na podstawie uzyskiwanych wyników badań, wiedzy i doświadczenia.

Na uwagę zasługuje rozdział poświęcony osobom z wrodzonymi wadami serca. Nawet w przypadku takich osób regularna aktywność fizyczna, podejmowana już w wieku dziecięcym, jest jak najbardziej wskazana. Zmniejsza ryzyko rozwoju miażdżycy, dyslipidemii, otyłości, nadciśnienia tętniczego, osteoporozy, cukrzycy typu 2.

Posłuchajcie naszej recenzji ww książki:

Oceń to:
| Liczba ocen: 9 Średnia: 4.7

5 komentarzy

  1. Listopad 15, 2016 at 10:59 pm — Odpowiedz

    Kiedyś pewien lekarz porównał organizm ludzki do pieca. Tylko od nas zależy czy będziemy w nim palić “papierowymi” kaloriami czy dobrym, zbilansowanym energetycznie “drewnem”.

  2. Paweł
    Listopad 15, 2016 at 11:02 pm — Odpowiedz

    Ostatnio sporo mówi się o tym, że cholesterolowa teoria chorób sercowo-naczyniowych powinna zostać poddana rewizji. Proszę o komentarz.

  3. Harbia
    Grudzień 30, 2016 at 2:35 pm — Odpowiedz

    Dla zainteresowanych tematem, tutaj znajduje się ciekawy artykuł na temat tego jakie mięso jest najzdrowsze: mozgi.pl/jakie-mieso-jest-najzdrowsze-EAB6 i jeszcze jeden mówiący o tym, czy w ogóle warto je jeść: mozgi.pl/czy-warto-jesc-mieso-0038

  4. Kasik
    Styczeń 17, 2017 at 1:49 pm — Odpowiedz

    Aby dowiedzieć się jakie mięso jest najzdrowsze i dlaczego, polecam taki artykuł, a raczej research: http://mozgi.pl/jakie-mieso-jest-najzdrowsze-EAB6 Generalnie, to mięso strusia i dziczyzna 😉

    • Styczeń 17, 2017 at 5:32 pm — Odpowiedz

      Kasik dziękujemy, to faktycznie bardzo ciekawe opracowanie! Dużym zaskoczeniem jest dla mnie mięso strusia 🙂 Poszperam w internecie w poszukiwaniu farmy.

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Ewa Michalska

Ewa Michalska

Radioklinika to to miejsce, które tworzę i rozwijam z nieukrywaną pasją wierząc, że mogę w ten sposób pomóc innym i zaoferować ciekawe i przede wszystkim sprawdzone informacje dotyczące zdrowia!

Jestem też mamą dwóch chłopców. Starszy ma 11 lat i jest obiecującym koszykarzem, który nie umie usiedzieć na miejscu i ma niespożyte zasoby energii. Natomiast młodszy 8-latek ma złożoną wadę serca i jest pod stałą opieką lekarzy kardiologów, gastrologów, dietetyków i fizjoterapeutów. Codziennie walczymy o lepsze jutro dla niego!

Radioklinika to portal, którego celem jest pomoc innym, przekazywanie jak najbardziej rzetelnych i wiarygodnych informacji, które mogą pomóc innym ludziom w ich zmaganiach z chorobą!
Nie szukamy sensacji, nie jesteśmy nastawieni na zysk, chcemy autentycznie pomagać i wspierać!

„Miarą Twojego człowieczeństwa jest wielkość Twojej troski o drugiego człowieka” (ks. Mieczysław Maliński).