Według WHO ok 13 – 15% par na świecie boryka się z problemem niepłodności. Może on dotyczyć zarówno kobiet, jak i mężczyzn, dlatego obie strony powinny zadbać o swoje zdrowie przed i podczas starania się o potomstwo. To nie tylko zwiększy ich szanse reprodukcyjne, ale również wpłynie na prawidłowy rozwój dziecka w życiu płodowym i w późniejszych latach jego życia.

Dużo mówi się o przyjmowaniu kwasu foliowego przez kobiety. Jednak nie jest to jedyny składnik o którym powinny pamiętać przyszłe mamy. Na co trzeba zwrócić uwagę i o czym pamiętać, aby szanse poczęcia wzrosły a kobieta mogła cieszyć się dobrym zdrowiem i urokami macierzyństwa? Zachęcam do lektury.

Dobra płodność a dobór jakościowy i ilościowy składników.

W diecie zwiększającej funkcje reprodukcyjne kobiet należy zadbać nie tylko o jakościowy aspekt spożycia składników, ale również o ich ilościowy dobór. Oznacza to, że kluczowe jest tu spożywanie pewnych składników w odpowiedniej ilości. Zarówno nadmiar jak i niedobór może zmniejszać szansę poczęcia.

Na co należy zwrócić uwagę wg ekspertów z Kcalmar.pro?

  • Masa ciała

Nie zdziwi nikogo fakt niedowagi jako czynnika pogarszającego płodność. Dużo mówi się o niedowadze jako czynniku zaburzającym cykl miesiączkowy. W zależności od stopnia utraty tkanki tłuszczowej może wystąpić amenorrhoea – czyli pierwotny lub wtórny brak miesiączki. Na niskiej masie ciała się nie kończy. Nadwaga, a zwłaszcza otyłość, podobnie jak niedowaga wpływa na zaburzenia owulacji.

Podstawowym celem w dietoterapii zwiększającej płodność kobiet jest normalizacja masy ciała. Najlepszym wskaźnikiem jest tu BMI, które powinno mieścić się w granicach 20 – 24,9 kg/m2.

  • Węglowodany, białko i tłuszcze

Są to składniki, które dodają nam energii w postaci kalorii. Pomimo wspólnej roli energetycznej każde z nich spełnia również inne funkcje w organizmie. W związku z tym w zdrowej diecie zwraca się uwagę na ich proporcje.

W interwencji poprawiającej płodność, a zwłaszcza w Zespole policystycznych jajników (PCOS) należy zwrócić uwagę na indeks glikemiczny potraw, związany ze spożyciem węglowodanów. Dlatego spożywane węglowodany powinny pochodzić z nieoczyszczonych zbóż: razowego pieczywa, brązowego ryżu, gruboziarnistych kasz (np. kasza gryczana, kasza jęczmienna pęczak, kasza bulgur), otrębów, płatków owsianych, razowych makaronów. Oprócz tego ważny jest błonnik pokarmowy, czyli węglowodany nieprzyswajalne, które zmniejszają poposiłkowy wyrzut insuliny. Jego znajdziemy w warzywach i owocach (zwłaszcza surowych!).

Naukowcy doszli do wniosku, że białko roślinne jest korzystniejsze w diecie sprzyjającej płodności w porównaniu do białka zwierzęcego.

Dlatego należy zmniejszyć spożycie mięsa, zwłaszcza drobiu i mięsa czerwonego, które są czynnikiem zwiększającym ryzyko niepłodności u kobiet. W ich miejsce powinno włączyć się do diety nasiona roślin strączkowych (ciecierzycę, soczewicę, fasolę, groch) oraz orzechy, stanowiące dobre źródło roślinnego białka. Nie zauważono negatywnego wpływu ryb i nabiału na płodność, które z innych względów są polecane w diecie kobiet.

Wspominając o tłuszczu warto wspomnieć o tym, że dieta wysokotłuszczowa negatywnie wpływa na płodność. Szczególnie jeśli jest bogata w tłuszcz nasycony (pochodzenia zwierzęcego) z towarzyszącym mu cholesterolem. Ważną kwestią jest również stosunek niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-6 do omega-3, który w prawidłowej diecie powinien wynosić ok 4:1.

W badaniach naukowych zwraca się uwagę na korzystne przeciwzapalne działanie kwasu DHA z rodziny omega-3. Znajdziemy go w tłustych rybach, takich jak np. łosoś, makrela, śledź. Podobnie mówi się o orzechach i siemieniu lnianym, które wnoszą do diety kwas tłuszczowy α-linolenowy (ALA), również z rodziny omega-3.

Radioklinika | Na płodność wpływ ma też prawidłowa masa ciała!

  • Przeciwutleniacze, witaminy i minerały

Jednym z czynników pogarszających zdolności reprodukcyjne jest stres oksydacyjny, spowodowany reaktywnymi formami tlenu. To one zaburzają menstruację i prowadzą do cykli bezowulacyjnych.

By zwalczać stres oksydacyjny niezwykle ważne jest spożycie przeciwutleniaczy, które zwalczają wolne rodniki.

Oprócz przeciwutleniaczy niektóre z witamin i minerałów, regulują procesy związane z owulacją. Na jakie składniki warto zwrócić uwagę?

  1. witamina A (ryby, oleje, masło, margaryna, żółtko jaja kurzego)
  2. witamina C (natka pietruszki, papryka, czarna i czerwona porzeczka, cytrusy, kiwi)
  3. witamina E (orzechy, nasiona, oleje)
  4. witamina D (tłuste ryby, dodatkowo: promienie słoneczne, suplementacja)
  5. witamina B12 (mięso, ryby, jaja, nabiał)
  6. witamina B6 (zarodki pszenne, płatki drożdżowe, suszona bazylia, otręby pszenne)
  7. kwas foliowy (warzywa, zwłaszcza ciemno-zielone, suplementacja w ilości 400 μg)
  8. cynk (zarodki pszenne, otręby żytnie, nasiona chia, kakao, nasiona konopii, płatki drożdżowe, sezam, pestki dyni, suszona bazylia)
  9. magnez (bazylia suszona, kakao, pestki dyni, mak, siemię lniane, orzechy brazylijskie, nasiona chia, nasiona słonecznika)
  • Nabiał

Następnym elementem żywieniowego leczenia niepłodności kobiet jest włączenie do diety pełnotłustego mleka i jego produktów, takich jak jogurt, kefir, maślanka, twaróg oraz ser podpuszczkowy (potocznie nazywany serem żółtym). W ciągu doby należy przyjmować ich 3 porcje, by poprawić zdolności reprodukcyjne.

Zamiana pełnotłustych produktów mlecznych na ich odtłuszczone warianty wiąże się ze zwiększeniem szansy niepłodności.

Nie do końca rozumie się mechanizmy związane z dobroczynnym wpływem pełnotłustego nabiału oraz negatywnym działaniem jego odtłuszczonej wersji. Jedną z teorii jest witamina D, która zostaje usunięta wraz z tłuszczem mlecznym. Ponadto w odtłuszczonym nabiale znajdują się dodatki, które zajmują miejsce tłuszczu, np. serwatka w proszku. Ona zwiększa stężenie insulinopodobnego czynnika wzrostu IGF-1, wywołującego objawy kliniczne PCOS.

Podsumowanie

Dieta stanowi ważną część terapii poprawiającej zdolności prokreacyjne u kobiet. Oprócz zaprzestania palenia, picia alkoholu oraz kofeiny, niezbędna jest zmiana dotycząca sposobu żywienia. Nie tylko przyczyni się do przyjścia na świat i prawidłowego rozwoju malucha, ale również poprawi zdrowie kobiety, której będzie potrzebna dobra kondycja do opieki nad nowym członkiem rodziny.

Oceń to:
| Liczba ocen: 8 Średnia: 4.6

1 KOMENTARZ

  1. Tajemnica długowieczności! ******
    Stres oksydacyjny to główna przyczyna przedwczesnego starzenia.
    To groźny dla zdrowia stan, w którym organizm produkuje nadmiar toksycznych związków – wolnych rodników. Zwiększenie liczby wolnych rodników w ciele jest spowodowane złą dietą, stresem, zanieczyszczeniem środowiska.
    Zatrzymaj czas, zachowaj młodość i pełnię sił.
    Suplement diety Resvitarox zawiera kompleks najsilniejszych i najskuteczniejszych antyoksydantów spowalniających proces starzenia się organizmu. 100 mg resweratrolu + 4 mg astaksantyny + 5 mg likopenu to optymalna dawka antyoksydantów niwelująca działanie wolnych rodników – toksycznych związków odpowiedzialnych za uszkadzanie komórek, a w efekcie przyspieszone , przedwczesne starzenie się organizmu.
    Resvitarox skutecznie neutralizuje działanie wolnych rodników, chroniąc komórki przed zniszczeniem i tym samym przedłużając młodość!
    Resvitarox działa od środka, neutralizując przyczyny, a nie objawy starzenia się organizmu.
    Regularna suplementacja Resvitaroxu zapewnia trwałą i bezpieczną ochronę przed szkodliwym działaniem wolnych rodników – faktyczną przyczyną przedwczesnego starzenia się. Jedna kapsułka wystarczy aby na dłużej zachować młodość.
    Maksymalna dawka antyoksydantów spowalniających proces starzenia się organizmu.
    Więcej informacji znajdziesz tu mocantyoksydantow.pl ******
    YH7T867R56E54E6RG67TH8Y9JUJ

Zapytaj lub skomentuj:

Napisz komentarz
Podaj swoje imię